Kvinde husk din bækkenbund

gynzone

reklameHvorfor nu et indlæg om bækkenbunden? Jo fordi det er et område mange kvinder glemmer at træne, trods det at vi har enormt stort fokus på træning, sundhed og velvære.
Det er hverken første eller sidste gang jeg har tænkt mig at nævne det, for det er bare så pokkers vigtigt. Rent faktisk er bækkenbunden jo også en muskelgruppe, og som i ved skal man ikke kun træne det man kan se i spejlet 🙂
En trænet bækkenbund betyder at man ikke får problemer, når der opstår tissetrang eller anden trang. I kan tænke på bækkenbunden som en slags bundprop, der støtter vores underlivsorganer og holder dem på plads. Og uden at det skal lyde som en løftet pegefinger, så kan det være en god ide at lave sine knibeøvelser, hvis man vil undgå ting som en nedsunken livmoder. Det lyder ikke rart vel? Faktisk har jeg lige læst at 50% af alle kvinder over 40 år får nedsunken livmoder!

App med knibeøvelser
Jer der følger med her på bloggen ved at jeg elsker træning, og måske mange af jer har det på samme måde. Og netop derfor er emnet her super relevant. For landet ligger sådan at træning som fx tunge løft og løb, kan være med til at svække bækkenbunden. I hvert fald hvis man ikke er opmærksom på at spænde op i den, når man er aktiv og ej heller laver sine knibeøvelser. Og selvfølgelig ønsker jeg ikke for nogen af jer, at i tisser i bukserne næste gang i hopper på trampolin.
Imens jeg var gravid blev jeg anbefalet Gynzone app’en af min jordemoder. For udover at det er en nødvendighed at lave bækkenbundsøvelser efter man har født, så kan det være en rigtig god beslutning at starte træningen før. For når dagen kommer hvor det lille mirakel skal til verden, kan det være en stor fordel at kunne mærke/være i kontakt  med sin ‘bundprop’ (forstår i?). Derved er det nemmere at presse når du får besked på det, og slappe fuldstændig af når du får besked på det.

Træn imens du tømmer opvaskeren
Man kan selvfølgelig også sagtens selv lave knibeøvelserne, altså uden en app – men så får man det bare ikke gjort, rigtigt?! Eller også stopper man så snart tankerne falder på noget andet, det har jeg i hvert fald selv erfaret. App’en er virkelig brugbar, for man får fortalt præcis hvilke øvelser man skal lave, bliver guidet til hvor længe og hvor mange gentagelser. Den er sågar inddelt efter træningsniveau.
Det der med at afsætte tid til at få lavet knibeøvelserne, det ved jeg kan være svært. Da jeg ammede Amilia, gjorde jeg det ofte når jeg lå ned og ammede hende. Nu virker det bedst for mig at sætte app’en på imens jeg tømmer opvaskemaskinen, kører i bil hvor jeg kan slå app’en til bilradioen, når jeg lægger makeup eller lægger tøj sammen. Når jeg har lagt mig i sengen, kan det også være jeg lige lytter til den, det tager omkring 10 minutter at lave øvelserne og winwin er, at jeg om aftenen bliver søvnig af øvelserne, og derved har nemt ved at falde i søvn bagefter.

HENT GYNZONE APP’EN HER TIL 35 KRONER
ITUNES
GOOGLE PLAY

gynzonegynzone