Mælk i kaffen og hvorfor drikke mælk?


Mælk i kaffen? Ja tak….
I perioder drikker jeg kaffe hver morgen, samme type kaffe nemlig en latte. Hvis i følger med på min instagram story, så ved i også hvor meget jeg elsker mælkeskum. Da jeg i sin tid arbejde på café ved åen i Aarhus, serverede jeg en pokkers masse kaffe over disken. Min veninde Line (som arbejde samme sted), lærte mig at en latte skulle serveres med 2 cm mælkeskum. Herhjemme laver jeg mælkeskum i lange baner, der er ingen begrænsning! Selvom jeg har drukket kaffe i flere år nu, så foretrækker jeg den med mælk i, faktisk tvivler jeg på at jeg nogensinde kommer til at drikke sort kaffe.
Mælk indgår i mine morgenrutiner enten i kaffen, eller i min morgenmad som varierer mellem skyr med topping, knækbrød, æg og havregryn med proteinpulver og mælk. Masser af mælk, så proteinpulveret bliver godt opløst. Sådan kan jeg bedst lide det. Engang imellem og især da jeg var gravid, havde jeg lyst til at glas iskoldt mælk. Men hvorfor drikke mælk og hvad er fordelene? Som gravid bliver man anbefalet af drikke mælk, da det er rig på calcium. Mineralet er især vigtigt når vi vokser og knoglerne opbygges. Derudover har calcium stor betydning for bl.a muskelsammentrækning og blodtryk. Mælk bidrager også med proteiner og vitaminer som B2 og B12 der henholdsvis spiller en vigtig rolle for nervesystemet, dannelsen af de røde blodlegemer, omsætningen af protein, fedt og kulhydrat og så har det betydning for vækst af bl.a hud, negle og hår. Uanset graviditet eller ej, så drikker jeg mælk på den ene eller anden måde og er opvokset med mælk på morgenbordet. Nu vil Amilia og mig smutte til brunch med min veninde nede i byen. Og der skal helt sikkert mælk i kaffen 😉 I kan læse flere mælkefacts og finde opskrifter med mælk her. God lørdag morgen fra mig!
untitled