Træn dig til lækre ben

IMG_4416For at få lækre og stærke ben, kræver det selvfølgelig at du giver dem lidt ekstra kærlighed.
Når jeg tænker på flotte ben, er det stærke ben hvor de forskellige muskler kan anes. Vigtigt er det derfor at træne både læg, baglår, forlår og balder. En stærk lænd og core, gør det desuden muligt at løfte tungere og derved hurtigere få resultater med din bentræning.

Mine favorit øvelser til lækre ben
Dødløft
Squat
Lunges
Glute bridge
Glute ham raise/Back extension
Calf raise

Kig eventuelt indlægget her og her, for at finde yderligere forklaring af øvelser og varianter. Jeg mangler et par billeder af calf raises, som er til lægmusklen. Prøv evt at kigge på google indtil jeg får taget et par billeder. Det er en god ide både at lave en stående og en siddende variant, da læggen består af to muskler man rammer på forskellig vis ved at variere øvelsen.

Tempo
Har du overvejet hvilket tempo du træner i? Jeg ser en del der ‘tonser’ igennem øvelserne, og ikke får det maximale ud af træningen. Prøv at sænke tempoet, det er faktisk enormt hårdt at løfte langsommere og det har en god effekt på både fedtforbrændingen og opbygningen af muskler i dine ben. Prøv gerne at køre langsomt i den fase hvor musklen strækkes (gerne 3-6 sekunder) og hurtigere i fasen hvor musklen trækker sig sammen.

Smid fedtet
Det er selvfølgelig også et must at du ikke har alt for meget fedt på kroppen, så musklerne ikke kan ses. Vil du have hurtige resultater, og lækre ben til sommer skal du have gang i intervaltræningen. Læs mere om intervaltræning i indlægget her.