Få din mavetræning til at virke

IMG_3773 maveLaver du en million mavebøjninger, uden egentlig at have kontakt til dine mavemuskler? Så kan du næsten lige så godt lade være.
Mange laver mavebøjninger uden egentlig at tænke over, hvilke muskler der skal arbejde under  øvelsen. Derved risikerer man at ryg og hoftebøjer trækker det største læs.

Når jeg træner min mave tænker jeg altid på, at mine mavemuskler skal brænde.
I kender sikkert følelsen når musklerne syrer til, og man næsten ikke kan holde det ud!
Jeg forsøger altid at spænde i min mave under hele øvelsen. Dvs. at jeg ikke giver mig selv lov til at slappe af i musklerne. Laver du en helt almindelig mavebøjning med denne teknik, vil du mærke en verden til forskel. Er du i tvivl om du spænder, så mærk efter om maven føles hård.

Er det stadig svært, så forsøg at arbejde med en mindre bevægebane i den almindelige mavebøjning. I stedet for at ramme jorden hver gang (hvor man har tendens til at slappe af), så stop øvelsen nogle centimeter over jorden. Det samme gælder når du trækker overkroppen op. Stop øvelsen før du når helt op og sidde.

Er du ude efter at få sixpack, er det selvfølgelig ikke kun mavetræning der skal til.
Så skal der også være styr på kosten 😉