Squat butt #1

IMG_7670 IMG_7669

En simpel men fantastisk balle øvelse. En dødløft variant. Rent faktisk burde man kalde det en deadlift butt og ikke en squat butt. Dødløft er ofte langt bedre til ballerne end squat!

Øvelsen er en rumænsk dødløft med stepbænke.
Pointen med stepbænkene er at bevægebanen bliver forkortet, eftersom skiverne vil ramme bænkene på vejen ned. Det hjælper dig til at øge fokus på KUN at bruge balderne til at løfte med. Mange har en tendens til at løfte med både baglår og ryg, når stangen skal helt ned på jorden.

Jeg kører selv øvelsen en pokkers masse i øjeblikket, da jeg formår at opnå rigtig god kontakt. Så meget at det brænder helt vanvittigt i ballerne til sidst!
Et godt tip er at spænde i ballerne hele tiden. Især på vejen ned må du ikke give slip for spændingen.

Har du svært ved at spænde dine balder? Så start ud med lav vægt. Det nytter ikke noget at smække 60 kg på stangen, hvis du løfter med alt andet end ballerne.
På billedet kører jeg med 40kg. Nogle gange kører jeg kun med 30kg og det er ikke nogen skam kun at bruge stangen! Husk det 🙂

Hellere lidt vægt og kontrol, fremfor at stå med mange kilo uden at få noget ud af det. Med tiden sætter du selvfølgelig mere vægt på.

Da jeg i sin tid startede med at styrketræne, havde jeg ingen baldekontakt. Selv den dag i dag kører jeg ofte 2 sæt med ren teknik (og lav vægt), for at ‘tænde’ baldemusklerne.