Grapefrugt til vægttab

IMG_6635

For et stykke tid siden spiste min veninde grapefrugt til alle hendes måltider, for at booste sit vægttab. Vi talte kort om det over en middag, og siden da har jeg egentlig ikke tænkt mere over det. Samtalen dukkede dog op i mit hovede, under vores ferie på Mallorca.

I morgen buffeten var der en masse udskåret frugt, og heriblandt grapefrugt.
Som barn mindes jeg at grapefrugt smagte modbydeligt bittert, men mine smagsløg må have ændret sig. Selvfølgelig er det bittert, men det smager rent faktisk ret lækkert.
Så lækkert at jeg spiste det hele ugen i Spanien.

Men kan man tabe sig af de sure frugter? Jeg har søgt lidt rundt på nettet og kom frem til at frugten siges at have en god effekt på vægttab.

“Forskere gennemførte et tre-måneders studie af 100 overvægtige voksne, der blev inddelt i tre grupper for at se, om dagligt indtag af grapefrugt havde en effekt på vægttab.

Den første gruppe spiste en halv grapefrugt ved hvert måltid, tre gange om dagen, og tabte 1,6 i gennemsnit. Den anden gruppe af deltagere, som spiste en lignende kost uden grapefrugt, tabte kun 0,2 kg i gennemsnit, og den tredje gruppe drak frisk grapefrugt juice og tabte 1,4 kg i gennemsnit.”

IMG_6636

Nu stod der ikke noget om hvor længe forsøget kørte over. Men forskerne mente at der findes et stof i grapefrugt, som påvirker måden hvorpå kroppen behandler sukker, hvilket gør det mere vanskeligt for fedt at binde sig til kroppen.

Dog skal det siges at jeg andre steder har læst, at grapefrugten har absolut ingen effekt.
Mon nogen ligger inde med et kyndigt svar?

Efter at være kommet hjem fra ferie, har jeg købt mig en omgang grapefrugter. Ikke for at tabe mig, men fordi jeg synes de er dejlig friske om morgenen.
Frugten kan måske være med til at booste et vægttab, men vil i tabe jer skal i stadig have styr på jeres kost og få lavet noget motion. Grapefrugten kan uanset effekt eller ej, ikke trylle for jer. 🙂