5 øvelser til din sixpack

11006451_334368070102266_86474846882791728_n
Bedste øvelser til sixpack?

På min facebook side får jeg rigtig mange henvendelser fra begge køn, der spørger hvilke maveøvelser der er bedst og giver sixpack. Der findes mange teorier omkring dette og jeg kender folk der har sixpack, uden overhovedet at lave maveøvelser. Du kan sagtens opnå en masse styrke i din core og mavemuskler gennem tunge squats og dødløft.
For mit vedkommende er mine mavemuskler dog altid pænest, når de bliver stimuleret gennem specifikke maveøvelser.

Husk du ikke kan punktforbrænde
Først vil jeg starte med at skrive, at min mave bestemt er langt mere markeret om sommeren, hvor min fedtprocent er lavere. Du kan sagtens se mine mavemuskler hele året rundt. Men der er stadig stor forskel på, om jeg er ved at cutte ned til en konkurrence eller sommerformen. Eller om jeg er i offseason, hvor der ryger mere mad indenbords.
Altså kan du lave masse maveøvelser med ambitioner om at få en flot sixpack, men er maven pakket ind i fedt, vil du ikke kunne se den store forskel. 500 mavebøjninger om dagen vil IKKE fjerne fedtet på maven. Istedet skal du have styr på din kost og træne målrettet efter en lavere fedtprocent. Fx med interval træning, som supplement til din styrketræning.

Mine favorit maveøvelser
På billederne nedenfor finder du nogle af mine favorit maveøvelser. Generelt kan jeg godt lide at lave maveøvelser, hvor jeg kan få vægt på. Typisk kører jeg 3-4 sæt af øvelserne af 10-16 gentagelser.

5 øvelser til din sixpack
Cabel crunch
Leg raise
Side bend (på skrå bænk)
Side bend (stående)
Leg raise (på pilates bold)

IMG_1982IMG_1988 IMG_1991 IMG_1992 IMG_1994 IMG_1995 IMG_2005 IMG_2006 IMG_2010 IMG_2011