Hvorfor morgencardio

IMG_6871Hvorfor morgencardio
Morgencardio dyrker jeg altid I perioden op til mine bikini konkurrencer. De fleste af mine konkurrencer ligger heldigvis I om foråret eller sommeren, hvilket betyder at jeg oftest lave min cardio ude I naturen.
Morgencardio laver jeg så vidt muligt på tom mave, altså inden min morgenmad. Det siges at denne form for træning skulle øge fedtforbrændingen og personligt har jeg haft rigtig god erfaring med det.

Under min diæt forsøger jeg at sove minimum 7 timer og gerne 9, hver eneste nat. Min krop har I disse perioder brug for at restituere maximalt med flere træningspas om dagen. Gennem mine 7-9 timers søvn vil kroppens glykogen lagre reducers. Når jeg om morgenen bevæger mig afsted på tom mave, siges det at at jeg skulle forbrænde mere fedt, da kroppen har lave insulin niveauer og kun en smule kulhydrat i energidepoterne.
Havde jeg spist morgenmad, havde jeg øget tilgængeligheden af kulhydrat, hvilket kort sagt betyder at jeg forbrænder mindre fedt, da kroppen burger kulhydrat som energikilde.

Udfordring at løbe langsomt
Op til mine konkurrencer træner jeg ekstra hårdt og har flere træningspas end normalt. Udover min styrketræning, laver jeg også intervaltræning.
For at give formen et ekstra skub, supplerer jeg med morgencardio ved lav intensitet. Min puls ligger typisk på omkring 140. Da jeg elsker at løbe er det en enorm udfordring at løbe SÅ langsomt. Under hver eneste løbetur bliver jeg overhalet af pensionister, der højst sandsynlig tænker at jeg er I elendig form! Og tro mig, jeg har lyst til at råbe efter dem, at jeg faktisk kan løbe meget hurtigere.

FullSizeRender 2Den største årsag til det langsomme tempo er, at jeg I forvejen presser kroppen meget. Derfor er jeg ikke interesseret I at presse den yderligere. Stress er den største fjende når det gælder vægttab (udover manglende rygrad) 😉 Min morgencardio er et supplement til styrketræningen, intervaltræningen og min diæt. Løb jeg hurtigt, ville jeg desuden risikere at komme I en muskelnedbrydende tilstand.

Skal du dyrke morgencardio hvis du vil tabe dig?
Vægttab handler om temperament. Umiddelbart ville mit svar være at du først og fremmest skal have styr på din kost.
Herefter vil jeg sætte dig til at styrketræne, intervaltræne eller begge dele. Disse motionsformer giver dig en fantastisk efterforbrænding, som du ikke opnår under cardio med lav intensitet (uanset tom eller fuld mave).
Når det så er sagt, er det jo I bund og grund vigtigst, at du gør ét eller andet.
Er det løbeturen der lokker dig mest, så hop I løbeskoene. Så længe du får trænet – uanset type af træning eller om det er på tom eller fuld mave.FullSizeRender 4