At blive storesøster

Træning under graviditet 3. trimester

Annonce for Zentabox

3. trimester af graviditeten er slutspurten. Kroppen er tung, og det hele kan føles mere besværligt. Sener og muskler gøres desuden mere slappe, da man som gravid udskiller et hormon med netop denne hensigt. Formålet er at barnet nemmere kan passere gennem den ellers trænge fødselskanal. Samtidig betyder det, at man som gravid kan få gener i og omkring bækkenet. Mange kalder det bækkenløsning, men graden kan varierer meget. Ryg, hofter, lyske og kønsben kan også være påvirket af den øgede vægt og tyngde fra barnet. I min 2. graviditet var jeg langt mere påvirket af gener, end jeg var i 1. graviditet. En ting der hjalp på bækkenet var dog at få styrketrænet, og holde musklerne aktive. Har du for store smerter til styrketræning, kan du eventuelt forsøge dig med en tur i svømmehallen. Især svømning er nemlig skånsomt for mænd og bækken, da du ‘bærer’ mindre af din egen kropsvægt i vand.

Væske i kroppen

Mange gravide oplever at få væske i kroppen i den sidste del af graviditeten. Nogle i hele kroppen, og andre er især plaget af væske i underbenene. Min egen erfaring er at det altid var værst på de dage, hvor jeg sad mest stille. En gåtur midt på dagen, en træning eller en gang støvsugning kunne virkelig gøre underværker og tage det værste tryk fra benene. Det er dog sjældent at væsken forsvinder helt før man har født.

Sådan gør du

Inden du påbegynder styrketræning, bør du varme op. Eventuelt med kredsløbstræning på en cykel eller crosstrainer i 10 minutter. Dette for at minimere risikoen for skader. Herefter udfører du øvelserne, og gerne 1 sæt af 20 gentagelser. Mellem hvert sæt holder du ca. 40 sekunders pause. Du bruger en vægt som passer til, at du ville kunne køre lidt ekstra gentagelser udover de 20. På den måde sikrer du, at du ikke løfter for tungt. Det er meget individuelt hvor mange kilo man kan løfte, hvilket både handler om erfaring og korrekt teknik. Du kan naturligvis kombinere med flere øvelser, end de tre i videoen.

Hvis du sidder med nogle spørgsmål, så skriv endelig til mig i kommentarfeltet. Jeg vil desuden afholde to live webinar i samarbejde med zentabox, som vil handle om træning og graviditet. Her får i også mulighed for at stille mig en masse spørgsmål. Der kommer nærmere info om tidspunkt.

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

 

Næste indlæg

At blive storesøster