Madplan til hele ugen

Træn dig til lækre ben

IMG_4416For at få lækre og stærke ben, kræver det selvfølgelig at du giver dem lidt ekstra kærlighed.
Når jeg tænker på flotte ben, er det stærke ben hvor de forskellige muskler kan anes. Vigtigt er det derfor at træne både læg, baglår, forlår og balder. En stærk lænd og core, gør det desuden muligt at løfte tungere og derved hurtigere få resultater med din bentræning.

Mine favorit øvelser til lækre ben
Dødløft
Squat
Lunges
Glute bridge
Glute ham raise/Back extension
Calf raise

Kig eventuelt indlægget her og her, for at finde yderligere forklaring af øvelser og varianter. Jeg mangler et par billeder af calf raises, som er til lægmusklen. Prøv evt at kigge på google indtil jeg får taget et par billeder. Det er en god ide både at lave en stående og en siddende variant, da læggen består af to muskler man rammer på forskellig vis ved at variere øvelsen.

Tempo
Har du overvejet hvilket tempo du træner i? Jeg ser en del der ‘tonser’ igennem øvelserne, og ikke får det maximale ud af træningen. Prøv at sænke tempoet, det er faktisk enormt hårdt at løfte langsommere og det har en god effekt på både fedtforbrændingen og opbygningen af muskler i dine ben. Prøv gerne at køre langsomt i den fase hvor musklen strækkes (gerne 3-6 sekunder) og hurtigere i fasen hvor musklen trækker sig sammen.

Smid fedtet
Det er selvfølgelig også et must at du ikke har alt for meget fedt på kroppen, så musklerne ikke kan ses. Vil du have hurtige resultater, og lækre ben til sommer skal du have gang i intervaltræningen. Læs mere om intervaltræning i indlægget her.

   

7 kommentarer

  • simone

    Hej Mette, Har du nogen holdning til squat når man er gravid? Jeg føler at det er mest behageligt at lave bred/zumo squat, men har hørt at det er uhensigtsmæssigt. Har kun ca. 15-20 kg på ialt. På forhånd tak 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Hej Simone,
      Det er meget individuelt om det føles bedst med en normal eller en bred squat under graviditet.
      Personligt kan jeg også bedre lide den brede udgave, efter min mave er begyndt at ‘være i vejen’.
      Den brede squat kan dog være uhensigtsmæssig, hvis man ikke er i stand til at spænde i sin bækkenbund. Den brede udgave kan nemlig belaste bækkenbunden mere. Hvis du har styr på teknikken og sørger for at spænde i bækkenbund samt dit ‘korset’, ser jeg ingen problemer i at udføre øvelsen. 🙂
      håber det kunne bruges! 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • simone

      Hej Mette, Tusind tak for svar. Jeg kan rigtig godt lide din tilgang til træning, sund livsstil og ja tilværelsen generelt. Du gør det godt og jeg bakker meget op om din blog og ikke mindst din kommende bog! Keep up the good work 😉

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Hej Mette
    Rigtig godt indlæg! Jeg tænkte på, om du kunne komme med en god måde at tabe sig på, på under ti dage😉

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Hej Lækre,
      Mange tak!
      På under 10 dage kan du desværre ikke gøre så meget. Når du ser en kur der påstår at man kan tabe sig på fx en uge, er det praktisktalt kun væske du smider. Det kræver længere tid både træningsmæssigt og kostmæssigt at tabe sig. 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Louise

    Uhh, lækkert indlæg! Alle de gode råd, og så helt gratis. Det er jo fantastisk 😉 skal helt sikkert prøves af til ben træning i morgen. Jubii.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Jeg er glad for at de kan bruge Louise!! Håber du får den bedste træning imorgen! 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort.

:lion: 
:grinning: 
:grin: 
:joy: 
:smiley: 
:smile: 
:sweat_smile: 
more...
 
 

Næste indlæg

Madplan til hele ugen