Hvad er crossfit? Vind medlemskab til Crossfit Copenhagen

Optimering af min styrketræning med kosttilskud

Optimering af min styrketræning med kosttilskudOptimering af min styrketræning med kosttilskud
Der findes virkelig mange kosttilskud på markedet og det kan være svært at vælge, når man ikke ved hvad man skal kigge efter. Som tiden er gået er jeg blevet kræsen, hvad angår de kosttilskud jeg bruger. At have tillid til at ingredienserne er gode er vigtigt for mig, og derfor sætter jeg også stor pris på at produkterne er danske, da vi her i landet har strenge regler om fødevarer, sammenlignet med andre steder. Det lyder måske lidt selvhøjtideligt, men nu hvor jeg går op i min træning, skal min krop også have det bedste af det bedste.

Proteinpulver er et tilskud jeg ikke kan forestille mig undvære. Det er både relevant hvis man gerne vil have mere muskelmasse på kroppen, men også hvis man ønsker at tabe sig. Protein har den gode egenskab at at det bidrager til optimal muskelrestitution efter endt træning. Desuden mætter protein mere end fx kulhydrat, og hjælper også med at holde på din muskelmasse under et vægttab. Smart! Der findes protein i en masse fødevarer, men jeg nyder mit træningsritual hvor jeg afslutter med en shake. Jeg har alligevel aldrig lyst til en dåse tun, en kyllingefilet eller en portion skyr lige efter træning. Derfor virker et protein tilskud som  Power Blend godt for mig. Produktet er fra det danske Ezypro10, og er ret nytænkende da det ikke undelukkende består af protein. Der er også havregryn og chiafrø i bøtten, som også gør det smart til morgenmad med mælk på, da det holder dig mæt længe! Hvis man  ønsker ren protein og mindre kulhydrat kan man vælge deres whey protein shake med mindre end 1 gram kulhydrat.

Et andet tilskud der kan optimere resultaterne ved styrketræning er kreatin. Det forholder sig faktisk sådan at at kreatin øger din muskelmasse, så derfor er det meget aktuelt hvis man ønsker det. Tilbage da jeg stadig konkurrerede brugte jeg det, men siden da har jeg egentlig ønsket at dæmpe mine muller lidt. Selvom jeg stadig synes det er pænt at musklerne kan ses, så behøver jeg ikke ligne en bikini fitness atlet længere. Alligevel overvejer jeg nu en periode med kreatin, da jeg jo er ved at genopbygge min bagdel. Her kan det helt sikkert komme mig til gode. Det er jo ikke sådan at mullerne bare vokser derud af, så træner du fx ikke dine arme med decideret biceps/triceps øvelser, jamen så vokser de sig heller ikke kæmpe selvom du tager kreatin. Så man kommer ikke til at blive kæmpe stor eller bare kæmpe af det. 😉

De resterende tilskud jeg bruger er vel mere indenfor kategorien helse, selvom de stadig er træningsrelaterede. Dog ville jeg også tage dem selvom jeg ikke styrketrænede. Her taler jeg om fiskeolie, magnesium, d-vitamin og mælkesyre tabletter. I indlægget her har jeg skrevet om disse og andre tilskud, hvis i er blevet nysgerrige på dem.

Sponsoreret
Optimering af min styrketræning med kosttilskud
Optimering af min styrketræning med kosttilskud

7 kommentarer

  • julie

    Hej Mette.

    Tak for en fed blog. Jeg har et spørgsmål vedr. kreatin. Jeg styrketræner ca. 3 gange om ugen og supplere med en kortere løbetur (5km)2-3 gange om ugen. Ville det være relevant for mig at tage kreatin og BCAA?
    Såfremt det er relevant, hvordan og hvornår skal disse så indtages?
    Har læst et sted at kreatin kan give øget væskeophobning, er det korrekt?
    Mvh Julie

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Hej Julie,
      Tak fordi du læser med.
      Hvis du ønsker at opbygge muskelmasse er kreatin en rigtig god hjælp. Nogle oplever væskeophobning, jeg har aldrig selv oplevet det.
      Man kan køre en loading fase med kreatin, hvis man hurtigst muligt vil have effekt (prøv at læse om det på bodylab.dk) Jeg har altid taget mit kreatin om morgenen, for så husker jeg det. Andre tager det efter træning.

      BCAA har der været en del debat omkring på det seneste, da man mener at mange mennesker ikke har behov for det. Jeg har brugt det i perioder hvor jeg forsøger at få en lavere fedtprocent i håb om ikke at tabe muskelmasse. Jeg er typen der godt kan lide at helgardere og har derfor været glad for at bruge det. Jeg har drukket det inden løb og under styrketræning 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Anne

    ?? 😉

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Anne

    Og hvornår tager du protein shakes i forhold til kreatin og træning?

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Hej Anne,
      Jeg tager min protein shakes lige efter træning.
      Kreatin indtager jeg om morgenen 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Signe

    Hvornår bør man tage kreatin? er det inden eller efter træning 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Hej Signe,
      Jeg har altid taget det om morgenen.. 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

 

Næste indlæg

Hvad er crossfit? Vind medlemskab til Crossfit Copenhagen