Smertefri fødsel

Motivation til at træne?

Motivation til at træne?
“Jeg synes ofte det er svært at bevare optimismen og motivation til at træne med arbejde, indkøb osv i hverdagene. Hvordan bliver du ved med at have motivation til at træne?” En af jer skønne læsere skrev en mail til mig med spørgsmålet ovenfor. Nu får i allesammen svaret.

Jeg har altid været en aktiv pige, faktisk har jeg aldrig haft et rigtigt break up med træning. Jeg har skiftet fra en type træning til en anden, men en pause har jeg aldrig haft lyst til eller haft brug for. Men det er vel heller ikke sådan at man går i fitness og en dag pludselig tænker, at man har brug for en pause fra træningen. Når man ikke længere kommer afsted skyldes det oftest andre ting. Måske har man fået en kæreste som ikke gider træne, eller måske går alt tiden bare på hygge med kæresten, eller også har man ekstra travlt på job eller studie. Personlige årsager kan også suge alt overskud ud af dig. Efter jeg er blevet mor, har jeg heller ikke lige så mange timer til rådighed i døgnet, men trænes skal der stadig.

For mig er træning en slags lykkeeliksir, selvom det muligvis lyder dumt. Men træning gør underværker for mit humør og min energi. Jeg tør godt sige at jeg er afhængig af træning, for jeg ser det kun som noget positivt. Det betyder meget for mig at jeg gør noget aktivt for min sundhed, og så har jeg det bare bedst i min krop når jeg bruger den. Jeg får ikke trænet lige så ofte som før Amilia blev født, men det er også okay. Jeg får klemt 4 træninger +/-  ind om ugen. Nogle gange bliver det kun 2o minutter, andre gange 1,5 time af gangen. Jeg holder mig igang, for vi ved også allesammen at det er svært at komme igang igen efter en pause.
Så for at konkludere på spørgsmålet så forsøger jeg at bevare optimismen. Jeg kunne dunke mig selv i hovedet når jeg får trænet langt mindre end jeg håbet den pågældende uge, men det hjælper ikke ligefrem på humøret. Selvom jeg stadig godt kan være træt af det, så tænker jeg på at lidt er bedre end ingenting, også selvom det kun er 1 træninger på en uge. Min krop går ikke i forfald fordi jeg nogle uger træner mindre end andre.
Min motivation til træningen kommer sig af den effekt jeg får deraf. Jeg er gladere, mere tilfreds med min krop, får mere energi og så spiser jeg overvejende sundere når jeg også er aktiv. Træning og sund kost går for mit vedkommende ofte hånd i hånd. Og så er jeg er en bedre mor, kæreste, datter, søster og veninde når jeg er glad og har energi, så dét motivere mig bestemt til at være aktiv.

   

6 kommentarer

  • Mette

    Motivation er lige præcis mit issue pt :-/ Elsker min boksetræning og den kommer jeg også til, men jeg ville ønske jeg kunne sparke mig afsted til det andet træning jeg også gerne vil. Jeg faldt over det du skrev med 20 min træning; det jo lige så godt, hvorfor skal det absolut være en time eller mere hver gang?! Jeg må få ind i hovedet at en lille løbetur også kan være fedt, eller at komme i centret og få løftet lidt vægte. Bare det at komme afsted er jo en sejr i sig selv.
    Tak for et motiverende indspark 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Nemlig! Min egen tankegang har været præcis på samme måde. Altså at jeg skulle træne 60 minutter + før det ‘talte’. Men alt tæller jo! Det har jeg især måtte indse efter jeg er blevet mor. For det er ikke alle dage jeg har 60 sammenhængende minutter til træning. Så må man jo tage 10 minutter her og 10 minutter der, og så blevet det måske ikke til mere den dag. Men hey det er jo langt bedre end ingenting.
      Jeg er glad for at indlægget kunne bruges! 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Johanne

    Super skønt indløg. Som alle dine andre indlæg. Føler mig også afhængig af træning, fordi det er et frirum, hvor jeg får lov til at koble af, og det giver mig mere energi og overskud i hverdagen.
    Dog har jeg ikke fået trænet 3 gange i ugen her gennem den seneste 1 1/2 – 2 måneder, som jeg ellers plejer pga. jeg har nogle psykiske problemer, jeg har kæmpet en del med, så lysten på en måde forsvandt (kunne ikke altid finde overskuddet til at komme afsted). Kan mærke det både på form og velvære, og derfor er jeg på vej tilbage på sporet. Selvom det kan føles uoverskueligt, og jeg er træt, så spørger jeg mig selv, om jeg nogensinde har fortrudt en træning, og svaret er nej, for jeg har det altid bedre bagefter. Derfor kom jeg også afsted i dag og havde en fin træning og mere energi og bedre humør bagefter, så jeg var klar til dagen. 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Der gav du mig lige inspiration til et nyt indlæg med dit ‘har jeg nogensinde fortrudt en træning’. Der kan selvfølgelig være perioder hvor andre ting fylder på den ene eller anden måde. Men uanset er træning bare et frirum som du skriver og et sted hvor jeg får fyldt ny power på batteriet. 🙂 Tak for din kommentar Johanne og rigtig god fornøjelse med din træning 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Trine

    Mange tak 😊

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort.

 

Næste indlæg

Smertefri fødsel