5 tips til dit vægttab

Min kostplan under diæt

FullSizeRender 3

Som nogle af jer allerede ved, er jeg ved at træne op til Europa mesterskabet i bikini fitness, som løber af stablen i Spanien til maj. Derfor følger jeg i øjeblikket en homemade kostplan, for at ramme den helt rigtige form på scenen. Mange har spurgt ind til min kostplan under diæt, så et indlæg herom er vist passende.

Selvom jeg spiser sundt hele året rundt, er jeg nødt til at være ekstra streng med min kost inden mine konkurrencer. Der er ikke noget der hedder, at spise hverken mere eller mindre. Resten af året følger jeg ikke en kostplan, da det sagtens kan lade sig gøre at leve sundt uden.

Min kostplan
Morgenmad: Havregryn + mælk + whey protein
Mellemmåltid: Nødder eller Advocado
Frokost 1: Magert kød + grønt eller skyr
Frokost 2: Magert kød + grønt + sød kartoffel eller riskiks
Efter træning: Whey protein
Aftensmad: Magert kød + grønt + ris (ris kun på ryg/ben dage)
Inden sengetid: Skyr

Op til konkurrence vejer jeg mange af mine måltider. Dette gør jeg ALDRIG resten af året, da jeg synes det er bedre at bruge øjnene. Efterhånden har jeg fået mig en god fornemmelse af mængden på de forskellige måltider og slæber derfor ikke en badevægt med mig over alt. Jeg er heller ikke typen der ikke kan tage ud og spise, eller slæber madpakke med over alt. Det er endnu ikke hændt at jeg ikke har kunne finde noget på menukortet, som passer nogenlunde ind i kostplanen. Man kan vel altid lade noget ligge på tallerkenen.

Alt efter hvordan min krop responderer på kost og træning, ændrer jeg i makro fordelingen og mængden af min mad. Dog er jeg af den opfattelse at jeg hellere vil træne mere, frem for at skære i min mad.
Den største udfordring med hensyn til maden er, at meget af det hurtigt bliver kedeligt. I perioder hvor jeg ikke konkurrerer, er sundt mad nemmere at peppe op med ost, pesto, frugt, dressinger, kerner og andre lækkerier, som gør en verden til forskel hvis man tænker på sine smagsløg.
Det hele kan godt blive lidt ensartet under diæt. Men jeg strammer balderne og tænker altid på, at det kun er nogle uger af gangen. På nuværende tidspunkt er der 8 uger igen.

Cheatmeal
En gang i ugen (typisk i weekenden) får jeg et cheat meal, som ofte går hen og bliver ugens højdepunkt. Er virkelig er en madglad pige! Første cheatmeal blev brugt på en mørbradgryde med pølser og bacon. Andet, tredje og fjerde cheatmeal blev brugt på brunch i lange baner. En af gangene spiste jeg så meget, at jeg var mæt hele dagen haha!

Mine cheat meals gør, at jeg kan holde ud i det lange løb. For når man er madglad, kan det hurtigt blive surt at spise så kedeligt. Jeg sørger for at fylde godt på og gerne med nogle gode ting, der giver mig energi og overskud til den efterfølgende uge. Denne weekend står den på proteinpandekager med is, protein cookies og protein applecrumble – et fornuftigt cheat i mine øjne, sammenlignet med en kæmpe pose bland selv slik. Det må vente til efter konkurrencen.

Nedenfor finder i lidt billeder af min diætmad. Selvfølgelig den lidt mere spændende af slagsen. Jeg forsøger at være kreativ for ikke at køre helt død i kosten, men må indrømme at den også står en del på kylling og salat. Det er bare knap så spændende at tage billeder af 😉

morgenrutine3IMG_2361 2IMG_2171 IMG_1655 IMG_1969 IMG_3305FullSizeRender-2

Og JO jeg craver bland selv slik, men jeg holder ud. Har jo helt selv valgt det 😉

1 kommentar

  • Rikke

    Må man spørge hvor meget du spiser af hvad? Altså hvor mange gram? 🙂 super lækker blog !

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

 

Næste indlæg

5 tips til dit vægttab