Vind en goodiebag med nødder

Lær at lave chin ups

IMG_7244De fleste drømmer om at kunne lave chin ups, men hvorfor skal det være så forbandet svært at løfte sig selv?
Selvfølgelig har du et forspring, hvis du ikke har alt for mange ekstra kilo på kroppen som også skal løftes. Læs med for et få et simpelt tip til dine chin ups.

Træn den excentriske fase!
I videoen her kan du se at jeg hoppe op (fra en skammel) og langsomt strækker armene ud.
Dette kaldes at træne den excentriske fase (hvor musklen bliver længere). Den koncentriske fase (hvor musklen bliver kortere), er hvor du trækker dig selv op.

Er du ikke stærk nok, er det en fordel at gøre som mig i videoen. Det er nemlig den excentriske fase der gør dig stærkere. Forsøg at arbejde langsomt i denne fase, på sigt vil du kunne trække dig op!


Husk at du kan chatte med mig om træning og kost på Lovoo app’en.
Mit brugernavn er Mette Lyngholm. Læs mere om lovoo her

IMG_7245

11 kommentarer

  • Louise

    Hej Mette

    Tak for et godt råd. Vil det give det samme, hvis man gik op i en ribbe og så “hejste” sig selv ned langsomt?
    Jeg har nemlig tidligere haft brækket min arm og den er vokset skæv sammen så der skal desværre ikke meget til før den gør ondt, og jeg frygter måske lidt at jeg ved et hop bliver lidt for “usikker” og at armen pludselig bare giver efter, sådan at der kommer et ryk i armen. (Håber du forstår hvad jeg mener)

    Har ingen styrke i den ene arm på grund af det brud, men vil rigtig gerne have trænet den op, da det formentlig kan lindre nogle af smerterne også 🙂

    Eller har du et andet godt tip til at øge ens styrke? :sunglasses:

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Hej Louise,
      Du kan sagtens udføre øvelsen i en ribbe og uden at hoppe! Intet problem i det. 🙂
      Uanset hvilke øvelser du laver for at styrke din arm, bør du fokusere på den fase hvor musklen bliver længere (typisk hvor håndvægtene bevæger sig mod jorden). Det er denne fase der gør dig stærk. Forsøg at lave den fase i et langsomt tempo.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Marie

    Hej Mette!

    (Nu da jeg ikke fik svar på forrige indlæg prøver jeg lige igen:) Noget angående fedt og at tabe sig: Hvis man døjer med appelsinhud, har du så nogle gode råd og kan man, fra erfaring, rent faktisk nogensinde komme det til livs med eksempelvis styrketræning og struktureret kost? Eller er det bare ærgerligt hvis man har det? 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Hej Marie,
      Beklager at jeg ikke har set din kommentar.

      Min erfaring er at desto lavere fedtprocent, desto mindre appelsinhud synes folk at have. Dette har jeg set flere gange ved mine egne klienter.
      Dog kan man ikke komme udenom, at det også har noget med dine gener at gøre.
      Har man appelsinhud i familien, vil man også have større tendens til selv at have det.

      Så vidt jeg ved, er der ikke noget quick fix til at komme af med det. Du vil du kunne reducere det gemmen sund kost, styrketræning og kredsløbstræning, men det kræver at du giver den en skalle.
      Jeg har hørt mange kvinder sige, at de ikke kommer til at svede af styrketræning. Så træner de simpelthen ikke hårdt nok! 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • det der med den excentriske fase har også hjulpet mig rigtig meget, men også med hjelp fra elastiker! 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Det er en super metode og giver man den gas, vil man hurtigt opleve fremgang. Elastikkerne er også gode! 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Kristine

    Hej Mette
    Er det realistisk at kunne nå at lære chinups på en måned?

    Jeg skal kunne tage 4×3 og j kan på ingen måde og har aldrig kunnet! Armstrækninger er også noget j ikke kan… Slap m slap på.
    Jeg træner til den fysiske prøve, til optagelse som ambulanceredderelev
    Hilsen Kristine

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Alberte

      Hej Kristine
      Jeg står i samme problem som du har gjort! jeg har 20 dage til at kunne tage 4×3 chin ups da jeg skal til samme prøve. Vil derfor gerne høre hvordan du klarede det??
      Hilsen Alberte

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Hej Alberte,

      Nu så jeg lige din kommentar. Kan du tage nogen på nuværende tidspunkt?
      Jeg ville træne det både excentrisk. Altså hvor du hopper op, og langsomt trækker dig ned. Og så ville jeg supplere med elastik efterfølgende, så du træner den fulde bevægebane.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Virkelig godt tip Mette! Jeg kæmper med mine chinups efter en længere pause fra styrketræningen og bliver helt deprimeret over hvor hurtigt min styrke falder, men ved heldigvis også, at den relativt hurtigt kommer igen. Jeg må i gang med at øve den excentriske fase! 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Styrke forsvinder netop deprimerende hurtigt! I hvert fald når man tænker på hvor lang tid man bruger på at opbygge det.
      Uanset hvad du træner, kan du faktisk bruge denne teknik søde. Mange glemmer hvor vigtig den excentriske fase er, da det egentlig føles hårdere når man fx skal trække armene op i en biceps curl. 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

 

Næste indlæg

Vind en goodiebag med nødder