Gravid og fit - vind bogen!

Jeg træner ikke efter et program

Jeg træner ikke efter et program
På nuværende tidspunkt træner jeg ikke efter et program. Bare tanken om det får mig til at gabe! Ej det lyder måske også lidt forkert, men når man op til 5 konkurrencer har haft frygtelig meget struktur, trænet slavisk efter programmer, målt og vejet mad for at følge en kostplan, så orker jeg det bare ikke mere. I hvert fald ikke for en stund. Det er umådeligt rart at tage i træningscenteret og træne præcis de øvelser jeg har lyst til. Har jeg lyst til at træne ben, træner jeg ben. Har jeg lyst til at træne fullbody så gør jeg det. Andre dage træner jeg udelukkende i TRX, eller nøjes med at løbe en tur i et tempo jeg har lyst til. Det er enormt befriende og styrker min motivation. Føler jeg så stadig at jeg får noget ud af min træning? Bestemt! Lige nu vil jeg gerne genvinde min styrke fra før graviditeten, men jeg har ikke behov for at det skal nåes på X antal uger eller måneder. Jeg tager det som det kommer. Så længe det går den rigtige vej så er jeg PÅ vej. Jeg træner ikke efter et program fordi sådan fungerer det bare bedst lige nu. Det kan være jeg ændre mening lige pludselig og for behov for mere struktur. Før i tiden var jeg glad for et 5 split, som var delt op efter muskelgrupper. Skulle jeg træne efter program igen, ville det nok nærmere hedde noget med et par eksplosive dage, en booty burner dag og en overkrops dag, kombineret med intervaller som i ved jeg elsker.
Er man nybegynder kan jeg varmt anbefale at følge et program, da man måske ikke har så mange øvelser på rygraden og derfor kommer til at træne det samme hele tiden. Det nytter  ikke noget altid at køre de samme øvelser, med det samme antal kilo og slet ikke i en alt for lang periode. Vil man have resultater kræver det variation.
Træner man efter en slags deadline, er der selvfølgelig også fordele ved et program. Der er vel plusser og minuser ved alt. Hvordan strukturerer i jeres træning, hvis i overhovedet gør det?

1 kommentar

  • Ida

    Jeg er også selv igang med at træne op efter graviditet og fødsel. Træner 3 gange på en uge. De 2 af gangene er et fullbody program og den tredje er en tur på en spinning cykel. 1 gang hver 14. dag mødes jeg med en personlig træner, der hiver mig igennem noget af det hårdeste jeg har prøvet. Næsten lige før jeg vil sige det er værre end selve fødslen 😉 Men det virker og det er dejligt! 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

 

Næste indlæg

Gravid og fit - vind bogen!