20 minutters cirkeltræning

Hvorfor nybagte mødre har flade baller

Hvorfor nybagte mødre har flade ballerMin veninde fortalte mig for et par år tilbage, at numsen blev flad når man ammer. Jeg må indrømme jeg tænkte visse vasse, det sker ikke for mig. Det samme har hun siden hen fortalt, at hun også selv tænkte. Og hvad fik vi begge – flade numser!
Dagen efter jeg fødte og kiggede mig selv i spejlet, var min bagdel allerede betydeligt mindre. Godt nok var Amilia en sulten pige det første døgn, meeeeen bagdelen var næppe forsvundet på 24 timer. Jeg tænkte derfor at jeg ville lave et indlæg om hvorfor nybagte mødre har flade baller. Den flade numse opstår nemlig i de fleste tilfælde under graviditeten. Bagdelen er kroppens største muskel, men når vi står op er musklen afslappet og samtidig aktiveres den kun meget lidt når vi går. Vil man aktivere bagdelen er sprint og øvelser med hop gode. Det er dog de færreste gravide der sprinter eller hopper rundt. Når man er gravid har man desuden større tendens til at vralte, som betyder at bagpartiet aktiveres mindre.
Man bruger også ballerne når man rejser sig fra en stol, men med en stor babybule kompenserer man med et stort svaj i ryggen for at holde balancen, endnu en ting der betyder at ballerne bruges mindre. Så vidt muligt har jeg forsøgt at lave øvelser for mine baller under graviditeten, da stærke baller supplerer ryggen som var på ekstra arbejde med en tung mave. Dog var jeg begrænset jo større maven blev, og kiloene jeg løftede var også færre. Mindre aktivitet i ballerne gennem 9 måneder, betyder selvfølgelig at numsen bliver fladere.  At jeg så først lagde mærke til det efter fødslen, skyldtes nok at jeg havde en del væske i underkroppen.
Amning spiller selvfølgelig også en rolle, da man som ammende mor forbrænder op til 600 kcal mere om dagen. Her tages der selvfølgelig fra fedtdepoterne, hvis man ikke spiser tilsvarende mere. De fleste har fedt på numsen, så derfor er det logik at bagpartiet bl.a er udsat. Nu er missionen gået ind på at genopbygge muskulaturen i mine baller. Jeg laver er hav af forskellige øvelser og nogle af mine favoritter, har jeg sat ind i collagen herunder. God balletræning!
Hvorfor nybagte mødre har flade baller

   

2 kommentarer

  • Malene

    Hej Mette. Mange tak for alle dine super blogindlæg. Jeg læser alt du skriver om træning og specielt Balle træning. Er mor til tre så jeg kender alt til flade baller😉. Må jeg høre dig om hvor mange gange om ugen du træner baller på nuværende tidspunkt og hvordan ser dit Balle/benprogram ud nu?

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jenny

    Hej 😊 Dejligt indlæg! Jeg fødte en lille pige den 13/08 og har de samme udfordringer plus en del mere grundet bækkenløsning. Men jeg tænkte på om du kunne nævne nogle steder man kan træne baller i det fri når det er uoverskueligt at træne i et center for mig? Ville det være en god øvelse at træde op og ned fra en bænk?

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort.

 

Næste indlæg

20 minutters cirkeltræning