Nem opskrift på knækbrød

Hvorfor du aldrig skal springe et måltid over

IMG_0552 2Vi har nok alle gjort det på et tidspunkt. Droppet et måltid fordi samvittigheden fra i går plagede os. Tanken om den kæmpe slikskål, burger med pommes frites eller alt for meget alkohol, giver ikke ligefrem point på sundhedskontoen. Men at springe et måltid over bidrager efter min mening kun til flere minus point. Måske har det intet med samvittighed at gøre, måske er du på farten eller har ‘ikke lige tid’ til at spise. Uanset om du vil tabe dig, vedligeholde din vægt eller opbygge muskelmasse er det en dum ide at droppe et måltid. Springer du et måltid over vil du højest sandsynlig opleve at blive uoplagt og sulten. Du vil have lyst til søde sager og fast food, da du har brug for hurtig energi og ikke orker at stå i køkkenet. Så pointen med at skippe et måltid, går hurtig tabt.


Vægttab og sunde vaner
Skipper du et måltid fordi du gerne vil tabe dig, har du altså ikke fundet den bedste løsning. Et studie fra 2012 viser at følgende tre vaner, er mere effektive for dit vægttab, end at skære ned i kalorier eller springe et måltid over.

*Planlæg dine måltider
*Spring aldrig et måltid over
*Stop med at spise ude/bestille take away

Jeg siger ikke at du skal planlægge dine måltider til punkt og prikke, eller at du aldrig impulsivt skal tage ud og spise med veninderne eller bestille take away sushi. Dog synes jeg undersøgelsen understreger vigtigheden af pointen med mit indlæg. De tre gode vaner handler nok mest af alt om, at du tager stilling til din kost på forhånd, fremfor at spise efter dit humør.

Nem og sund morgenmad (til typen der springer morgenmaden over)
Er du typen der har det stramt med morgenmad, er det måske på tide at give det et forsøg. Sørg for at din morgenmad ikke udelukkende består af kulhydrater. Spiser du lyst brød, eller morgenmadsprodukter fyldt med sukker og med et lavt proteinindhold (tomme kalorier), vil du hurtig blive sulten igen. Når det skal gå hurtigt spiser jeg havregryn med crispy cookie proteinpulver. Andre dage får jeg proteinpandekager. Sidste sommer lavede jeg et indlæg om 5 morgenmåltider til bedre energi, hvor der bl.a er en opskrift på chia grød og en på protein smoothies.
longo

1 kommentar

  • Dorte

    Hej. Når man ikke træner så voldsomt som dig, tager man så på af proteinpulver eller er det en skrøne ?

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

 

Næste indlæg

Nem opskrift på knækbrød