Vores madplan til hele ugen + endnu mere til dig

Hvordan med kroppen efter fødsel?

Annonce for Bio-Oil

For mit vedkommende har to graviditeter (og måske dét at jeg er blevet ældre), givet mig et mere afslappet forhold til min krop. Når jeg kigger tilbage på min krop i 2013, hvor jeg var hakket i granit synes jeg stadig, at det ser hamrende godt ud. Men jeg vil ikke længere ofre det der skal til, for at se sådan ud. Dengang havde jeg vel 12 træningspas om ugen, og var noget bedre til at sige nej tak til fastelavnsboller og drinks. Og så havde jeg ikke to små dejlige børn, jeg gerne ville bruge min tid på.
At livet og min krop har ændret sig, har jeg det ganske godt med. Jeg synes stadig at min krop har gjort et imponerende stykke arbejde. Her efter 2. graviditet går det dog lidt langsommere for kroppen at komme retur. Maven trækker sig langsommere sammen. Og selvom vægten siger det samme, er fordelingen af muskelmasse og fedt ikke helt som før. Men jeg har tillid til både mig selv og min krop, og jeg skal nok komme i form igen. Alt tager bare lidt længere tid, når man har to børn i stedet for et.
I er mange der spørger til både min kost og hvordan jeg træner. Så hvorfor ikke lave en lille guide med mine tips til den post gravide krop.

Kosten – Egentlig har jeg lyst til at skrive at det ikke er noget jeg tænker over, men det er det selvfølgelig. For det ligger i mit baghoved på en eller anden måde. Ikke sådan at jeg tæller kalorier, eller er sukkerforskrækket. Der kan sagtens ryge en pakke havrekiks ned til frokost, hvis vi ikke har andet i huset. Alligevel spiser jeg heller ikke med hovedet under armen, størstedelen af min kost er fornuftigt. For jeg ved jo godt at junk og sødesager kan få ‘kalorieregnskabet’ til at stikke af. Så jeg forsøger at begrænse det til weekenden. Selvom jeg gerne vil smide noget fedt, så fokuserer jeg ikke på dét igennem kosten. Det må mit aktivitetsniveau klare.

Gåture – 10.000 skridt med barnevognen, eller måske 8.000 med barnevogn og 2.000 skridt i hjemmet. Jeg vil gerne ramme 10.000 hver dag, men der er altså også dage hvor det kun bliver til 4.000. Man siger jo at 10.000 skridt er ren vedligeholdelse. Så bevæger man sig mindre, går det jo lidt den forkerte vej. Bevæger man sig mere, kan man opleve at man taber sig af det.

Genoptræning – Helt enormt vigtigt især hvis man har en deling af mavemusklerne. Og så skal der altså være styr på bækkenbunden inden man træner sådan for alvor. Så jeg har lavet øvelser for begge dele, og gør det stadig. Det kan i læse mere om her. Har man styr på de to ting, og ellers fået et GO’ fra lægen kan man snildt begynde at træne.

Træning – Indtil videre har jeg fået trænet herhjemme i garagen nogle gange. Der har vi jo udstyr til langt det meste. Mit mål er at det kan blive 4 gange i ugen. For det var cirka på dét niveau jeg trænede før jeg blev gravid. Og her var jeg meget tilfreds med resultaterne det gav. Sidder du derude og tænker at 4 gange er voldsomt, så start med en eller to om ugen.
Nogle oplever at deres mælkeproduktion daler eller helt forsvinder, når de begynder at træne. Jeg mistænker at årsagen kan være, at man samtidig får spist for lidt, så kalorieunderskuddet bliver for stort. Så vær opmærksom på at få spist nok, hvis du ammer og gerne vil træne.

Huden – Væske gør en helt afsindig stor forskel for min hud. Især imens jeg ammer. Drikker jeg for lidt bliver jeg tør og grå, især i ansigtet. Så jeg forsøger at drikke 3 liter dagligt. Dertil har jeg efter begge graviditeter sagtens kunne se på maveskindet, at det har været udvidet. Det kan være svært at forklare præcis hvad jeg mener. Men huden virker på en måde mindre elastisk. Jeg har dog allieret mig med Bio-Oil, som også gjorde gavn efter sidste graviditet. Og allerede her 8 uger efter, kan jeg se en forskel. Min hud ser både pænere og yngre ud. Strukturen er simpelthen blevet anderledes. Olien smører jeg mig i én gang dagligt, og har tænkt mig at fortsætte til jeg synes den er nogenlunde som før. I er mange der har skrevet til mig, at i har haft god effekt ved brug af olien, både til akne ar og strækmærker. Så dét tip synes jeg også fortjente en plads herinde. Det er jo ikke ualmindeligt at få strækmærker under graviditet. Jeg er gået fri for disse begge gang. Nogle mener det er genetisk bestemt, men olien har jeg alligevel også valgt at bruge under begge graviditeter for at helgardere.

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

 

Næste indlæg

Vores madplan til hele ugen + endnu mere til dig