En dag med Mayadroem

Hvordan alkohol påvirker dit vægttab

IMG_0072Tro det eller ej, jeg har faktisk arbejdet i nattelivet som bartender i Aarhus. Når jeg tænker på det i dag, bliver jeg helt træt og forpustet. Tømmermænd og dårlig søvn, er en stor kontrast til hvordan jeg lever mit liv i dag. Jeg drikker sjældent alkohol. Det passer ikke rigtig ind i min livsstil, hvor jeg prioriterer at vågne frisk, og give min krop næring som den kan bruge til noget. Er jeg ude at spise kan jeg godt drikke et glas vin. Skal vi til bryllup eller en anden større begivenhed, holder jeg mig heller ikke tilbage, fordi jeg absolut vil være sund.
Overgangen fra at arbejde i nattelivet, til nærmest at stoppe med at drikke alkohol, kan dog være svær for ens omgangskreds at forstå. Men man må huske på at det ikke nytter at please alle andre. Vigtigst er det, at man gør hvad der gør en selv glad. I øjeblikket drikker jeg selvfølgelig slet ikke alkohol, pga. min graviditet.

Alkohol bremser forbrændingen
Alkohol er tomme kalorier. Pr. gram du drikker får du 7 kalorier, men ingen vigtige næringsstoffer. Når du indtager alkohol vil kroppen forbrænde alkoholen før andre næringsstoffer. Derfor bremser du forbrændingen af fedt og kulhydrat, som gør det svært for dig at tabe dig. Når du så ovenikøbet har haft en nat i byen med mange gentande, bliver dit vægttab ikke nemmere. I en somersby får du 141 kcal, drikker du 10 får du 1.410 ekstra kalorier.

Øl dåse 330ml 125 kcal
Somersby dåse 330ml 141 kcal
Drinks 300ml 200 kcal
Hvidvin glas 150ml 102 kcal
Rødvin glas 150ml 105kcal

Alkohol og sundhed
I har sikkert set overskrifter på artikler, der fortæller at alkohol er sundt. Der er måske nogle sundhedsmæssige fordele ved et minimalt indtag, men når mængden overskrides er alkohol årsag til omkring 60 forskellige sygdomme og tilstande. Uanset om du får lidt hver dag, eller store mængder én gang om ugen. Som sundhedsstyrelsen selv påpeger, skal du ikke drikke alkohol for din sundheds skyld.
Alkohol påvirker desuden kroppens evne til at bygge muskelmasse, og kan have en negativ effekt på din evne til at restituere efter træning.

Skal du skippe alkohol?
Vil du gerne tabe dig, vil jeg anbefale at skære drastisk ned på dit alkoholforbrug. I hvert fald i den perioden du ønsker at opnå et vægttab. Hvis du alligevel ikke kan modstå fristelserne, er det en ide at undgå de færdigblandede drinks som typisk er fyldt med sukker (mokai, somersby, breezer osv).  Vælg drinks som ‘skinny bitches’ der er lavet på danskvand evt med frisk lime. Hvis man ikke har arbejdet i nattelivet er man måske ikke klar over, at når der på cocktailkortet står at en cocktail/drink indeholder lime, er det typisk limesaft blandet med en voldsom mængde sukker! Når jeg mødte ind på en vagt startede vi altid med at fylde en kander med halv lime saft halv sukker!
Har du ikke noget mål om at tabe dig, kan der alligevel være sundhedsmæssige fordele ved at skære ned på dit alkohol forbrug. Drikker du et glas rød- eller hvidvin engang imellem, skal der selvfølgelig også være plads til det. Alt med måde 🙂

   

8 kommentarer

  • Martin

    Oxford Universitet har lavet en større undersøgelse der har påvist, at efter hård træning er en øl noget af det bedste for kroppen, at indtage.

    Nogle drikker kakao, andre energishake osv. osv., men ingen af dem kunne levere det samme som én øl… Det er én øl der skal indtages, bare lige så der ikke er nogen der tror, at man skal på druktur efter træning og få endnu bedre effekt. 😉

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Martin

    Oxford Universitet har lavet en større undersøgelse der har påvist, at efter jord træning er en øl noget af det bedste for kroppen, at indtage.

    Nogle drikker kakao, andre energishake osv. osv., men ingen af dem kunne levere det samme som én øl… Det er én øl der skal indtages, bare lige så der ikke er nogen der tror, at man skal på druktur efter træning og få endnu bedre effekt. 😉

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Sarah

    Hej..
    Jeg tabte mig engang 20 kilo på 6-7 mdr selvom jeg drak alkohol næsten hver weekend 😉 Jeg sørgede bare for at minimere indtag af kulhydrater dagen efter.. Selvom alkohol er giftigt for din krop kan det altså godt lade sig gøre at tabe sig på trods af store mængders indtag 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Hej Sarah,
      Sikke et flot vægttab. Der er ingen tvivl om at det sagtens kan lade sig gøre. Dog vil man i mange tilfælde opleve et hurtigere vægttab og en sundere krop uden alkohol hver weekend 🙂
      Lige såvel kan man også tabe sig, selvom man spiser slik hver weekend 😉

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Lasse

    Synes du kommer med nogle gode pointer og det er helt klart en god artikel, men for the love of god. Please læse den igennem inden du poster og ret grammatiske fejl.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Louise

      Fej lige for egen dør 🙂 der er også stavefejl/grammatiske fejl i de små 4 linjer, du har skrevet.
      Rigtig godt indlæg Mette! Budskabet kommer frem klart og tydeligt, og det er jo i bund og grund det, der tæller! Lærer altid en masse ved at følge dig. Kæmpe inspiration! Thumbs up fra mig 😀

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Tak Louise, rigtig dejligt du er glad for at følge med! Det sætter jeg stor pris på. 🙂
      Håber budskabet kom frem til de fleste trods lidt fejl 😉 De er rettet nu 😀

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Mange tak. Fejlene er rettet, vi kan vel alle have lidt travlt i ny og næ. 😀

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

 

Næste indlæg

En dag med Mayadroem