Hvor godt kender du din hud?

HVAD DRÆBER EN GOD TRÆNING

HVAD DRÆBER EN GOD TRÆNING
Når telefonen bipper

Sms’er kan dræbe en hver god træningsgejst. Jeg kan have den bedste energi, og have lavet de første 3 øvelser med sveden piblende fra panden. Og SÅ kommer sms’en som nærmest trækker mig ud af træningslokalet, og direkte hjem til min veninde for at diskutere om hendes tinderfyr er kærestepotentiale. Og dumme mig, kan bare ikke vente med at svare, hvilket betyder at den helt store sms/snap korrespondance allerede har fjernet alt fokus.

Når jeg ser træt/udkørt/træls ud
Sikkert nogle der synes det er overfladisk, for det betyder jo ikke noget hvordan man ser ud når man træner tsk! Og hvis man ikke ligner en hængt kat efter en træning, så har man ikke fået noget ud af den, bla bla bla. Det ødelægger altså min træning når jeg står foran spejlet, og ikke kan få øje på andet end de mørke rander under mine øjne, et udbrud af uren hud på kinden, eller at de tights jeg har valgt i dagens anledning sidder helt hen i vejret. Jeg træner bedst når jeg føler jeg ser ordentlig ud. Punktum.

Når mine høretelefoner løber tør for strøm
Hvis man bruger trådløse høretelefoner, så sker det i ny og næ at man får meddelelsen ‘battery low’ alt imens jeg tænker NOOOOO! Jeg træner bedst i min egen lille verden, med mit eget musik i ørerne.
Det er helt utrolig hvor meget musik betyder for min træning. Derfor har jeg også en decideret trænings playliste, som jeg opdaterer jævnligt.

Når jeg ikke hvad hvad jeg skal træne
Hvis jeg ikke hjemmefra har besluttet mig for hvad jeg vil træne, så er der en stor chance for at jeg går lidt omtåget rundt i centeret. Det fungerer bedst når jeg har besluttet mig for en type træning, eller et par muskelgrupper, så ved jeg hvad jeg skal arbejde mod. Det er dog længe siden jeg har trænet efter et program, da bare tanken om det stadig suger alt gejst ud af mig, efter 3 år hvor programmer blev fulgt slavisk. Så en ‘ting’ der midimellem fungerer bedst for mig.

   

7 kommentarer

  • S

    Hej Mette. Super godt indlæg, jeg kan genkende mange af tingene fra mig selv 🙂
    Jeg er for nyligt begyndt at træne igen efter en pause på ca 6 mdr. Før i tiden følte jeg virkelig, som altid siges, at jeg fik energi af og træne. Men nu, så bliver jeg så træt af jeg slet ikke kan hænge sammen resten af dagen og ofte ender med bare sidde placeret foran tv’et. Dette ønsker jeg ikke.. Jeg spiser fornuftigt og får ca 1600 kcal om dagen, da jeg skal tabe mig. Så jeg forstår det simpelthen ikke, er det noget du har oplevet før med dine klienter? Og har du nogle gode råd 🙂 ?

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Hej Samantha,
      Umiddelbart vil jeg sige at du kommer til at lige i et stort kalorie underskud med 1600 kcal og så træning oveni. Lad os sige at du forbrænder 500 kcal ved træning, så er du nede på 1100 kcal.
      Det er lavt synes jeg. Min erfaring er også at man kan ligge så lavt i kalorier, at kroppen ikke vil give slip på fedtet.
      Jeg starter hellere med kun at ændre få ting i min kost, og så skrue op for træningen. Begynder det at stå stille, skærer jeg lidt i kosten igen.

      Hvis du er gået fra ‘normal kost’ til at køre 1600 kcal + træning så tror jeg trætheden er helt naturlig. Du presser nok dig selv lige til stregen. Spis evt mere de dage du træner og se om det ikke gør en forskel. Du kommer stadig til at ligge i underskud pga. træningen. 🙂 Håber mine tanker kan hjælpe dig..
      Jeg vil anbefale at spise mere de dage

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • S

      Tak for dit svar søde Mette 🙂 Jeg vil prøve at ændre lidt på kosten og se om det hjælper.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Karoline

    Meget enig!! Men jeg vil nu mene, at det også kan dræbe en god træning, hvis man har sat sig for nogle øvelser, man vil lave, hjemmefra og så kommer hen i centret og bare overhovedet ikke føler for det alligevel! Før i tiden havde jeg en tendens til at gennemføre det, jeg havde sat mig for, men nu har jeg efterhånden opbygget så stort et repetoire af øvelser, at jeg altid kan finde et alternativ 😀 Jeg ville ligesom dig heller ikke kunne holde ud at skulle træne slavisk efter et program, da lysten til forskellige øvelser er så svingende.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Ja du har faktisk ret. Kender godt at man har besluttet sig for at køre ben og så ORKER jeg det på ingen måder haha!
      Det er rart at have en masse øvelser at kunne trække frem fra gemmerne, det nyder jeg virkelig også. Tvivler på at jeg nogensinde kommer til at træne efter program igen..

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Ragnhild

    Jeg er enig i alle punkter! 😀 jeg er meget lysfølsom, så hvis jeg ikke har musik i ørerne selv, bliver jeg noget nær sindssyg af at være i fw, da der er rigtig mange forskellige lyde hele tiden.
    Og mht. udseendet: Jeg synes også, at mit udseende har betydning for min præstation. Nye, flotte tights giver mig altid ny energi 😀😎

    Derudover kan for mange mennesker i træningscentret generelt eller folk, som træner i flok og som derfor fylder og larmer unødvendigt også ødelægge mit boost..

    Og tidspres! Når jeg ved, at jeg godt kan klemme en træning ind, før jeg skal noget andet, så føler jeg alligevel altid, at jeg er presset på tid, og så når jeg intet på grund af handlingslammelse. Hvilket bare er dumt.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Haha det med musikken er også irriterende. I FW silkeborg er musikken dog meget lav, måske fordi der er mange pensionister 😀
      De har dog en crossfitsal hvor man selv kan sætte sin musik på, dét er lækkert (men pinligt når den skifter over på ‘Jeg har en hund med fire poter) haha..

      Tidspres er også en dræber for mig. Jeg bliver faktisk i helt dårligt humør når jeg indser, at jeg kun når 3-4 øvelser.. Men jeg er blevet ret god til det, efter Amilia er blevet født så skal det hele ligesom gå lidt hurtigere..

      Tak for din kommentar, så hyggeligt! 🙂 God sommer

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort.

 

Næste indlæg

Hvor godt kender du din hud?