Seje Kvinder

Gode squatsko

IMG_4944
sko2
sko1

Inov8 Fastlift, Adipower, Inov8 Fastlift Boa, Reebok Crossfit speed, Reebok Crossfit nano,

I lørdags trænede jeg med Helene min veninde. Her snakkede vi om gode squatsko, efter en fyr havde påpeget at hendes sko ikke ligefrem gjorde det nemmere for hende. Alle ville i bund og grund have godt af en god solid sko når de træner ben. Især under squat da en blød sko med for meget ‘bounce’ i sålen, kan udfordre din stabilitet og balance. Er dine sko helt elendige, vil din squat højest sandsynlig også være det, med mindre du virkelig har styr på dit kram 😉 Du kan selvfølgelig vælge at træne uden sko på, men i mange centre er det ikke tilladt at lufte fusserne.

Vægtløftersko
Under squat vil mange opleve at deres smidighed i læg og ankler begrænser dem. De vil derfor løfte hælen i bunden af deres squat eller krumme lænden. Vil du teste om du har brug for squatsko, skal du udføre et squat barfordet. Du skal som minimum bevæge dig under vandret og gerne få baglåret til at røre læggen. Løfter du hælene eller krummer i lænden, vil du have gavn af et par sko med hæl. Du kan selvfølgelig altid arbejde på din smidighed, men nogle mennesker er fra naturens side skruet sammen, så det vil være fordelagtigt med squatsko.

Crossfit/træningssko
Måske du ikke helt har blod på tanden til at hoppe i et par vægtløftersko. De virker en smule prof og kan derfor afskrække nogle. En crossfit/træningssko kan her være løsningen, da bunden er fast og støtten omkring anklen er god. Du glider derfor ikke frem og tilbage i skoen. En sko med god stabilitet, kan også hjælpe dig hvis dine knæ har tendens til at falde mod hinanden når du squatter. Skoen kaldes også en crossfit sko, fordi den kan bruges til andet en squat. Du skal altså ikke dyrke crossfit for at rende rundt i et par. Det er mere for at understrege at de kan bruges til flere ting. Løfter du stadig hælene når du squatter, kan du ligge et par vægskiver under hælene, som hvis du havde haft  vægtløfter sko på.

Når jeg træner har jeg lidt forskellige sko jeg bruger. Hvis jeg ved at jeg skal have en decideret bentræning, har jeg for det meste mine vægtløftersko i tasken så jeg kan skifte over til dem. Min bevægebane og mobilitet giver mig en rigtig fornuftig squat, også uden vægtløftersko. Trods det kan jeg stadig få et mini krum på lænden, når jeg bevæger bagdelen helt til jorden. Uden skoene er der større risiko for at belaste min lænd forkert, hvilket jeg naturligvis ikke er interesseret i. Træner jeg andet end squat har jeg alt fra en asics, puma, adidas til en nike sko på (typiske fitness sko). Min næste investering må være en crossfit sko, som jeg ikke har haft i noget tid siden mit sidste par reebok måtte lade livet.


Indeholder affiliate links

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort.

 

Næste indlæg

Seje Kvinder