Nordic Race - var det død og pine hårdt?

Giver maveøvelser markeret mave?

Giver maveøvelser markeret mave?
For et par uger siden filmede jeg med Jyllands Posten. En masse små træningsvideoer der deles på deres facebook side, og site.
Resultaterne er blevet rigtig gode, og videoerne er klippet rigtig fint sammen med små tips til træning, og de fleste af øvelserne kan tilmed også laves derhjemme.

Nu så jeg så igår at videoerne var blevet uploadet, men ikke med min overskift. Åh altså, det er ikke første gang jeg prøver det og sikkert heller ikke sidste. Og derfor et indlæg med med titlen ‘Giver maveøvelser markeret mave?’. For i videoen viser jeg tre core/mave øvelser jeg er særligt glad for, og som kan udføres i TRX. Men de havde valgt en overskrift der hed ‘Klar til stranden – Tre maveøvelser der giver markeret mave’. Jeg må indrømme at jeg blev vældig sur, da jeg så det for efterånden ved 75% af danskerne at sådan forholder det sig ikke. Så ærlig talt følte jeg mig lidt hængt ud, som om jeg intet vidste om mit fag. ØV med øv på! Jeg fik i en fart ringet til den ansvarlige, som var sød til at få det ændret hurtigt.

Og så for en god ordens skyld, kan vi blive enige om at man ikke kan få markeret mave ved at lave maveøvelser. For man træner selvfølgelig maven, men vil man have mullerne frem så skal fedtprocenten altså ned. Fedtprocenten rykker du på ved at være i kalorieunderskud, enten gennem din kost eller ved at bevæge dig mere.
Der er dog stadig god grund til at træne maven, for en stærk mave supplerer din ryg og din holdning. Når du dødløfter eller squatter bruger du også mavemusklerne, så din styrke i din core skal selvfølgelig matche den vægt du vil løfte. Man træner selvfølgelig også sin core når man udfører sådanne øvelser, men derfor er isoleret træning  af maven/core muskulaturen ikke til ingen verdens nytte, men er du ude efter at smide fedtet på maven så lav hellere noget intervaltræning der kan sætte gang i din forbrænding. Desværre kan vi ikke fjerne fedtet præcis hvor vi hat lyst, men vi kan overall tabe os og dermed blive mere markerede.
Man kan selvfølgelig også have en lav fedtprocent, men et ønske om at mavemusklerne er mere fremtrædende og har mere volumen, og så kan man klø på med maveøvelserne. Slutteligt vil jeg også påpege, at det er individuelt hvor tydelige mavemuskler man kan få, kroppe er forskellige og heldigvis for det.

Hvis i vil se videoen med maveøvelser, kan i finde den her

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort.

 

Næste indlæg

Nordic Race - var det død og pine hårdt?