Vores hus her i Norge

Giver din træning ingen resultater?

Giver din træning ingen resultater?

Giver din træning ingen resultater?

Giver din træning ingen resultater? Du knokler måske endda flere gange i ugen i fitness centeret, uden at kunne se at din form ændrer sig. Der kan være flere årsager til at du ikke rykker dig. Læs punkterne nedenfor og se om du kan nikke ja til et eller flere af dem.

Er du stesset?
Her taler jeg ikke udelukkende om at få konstateret stress hos lægen, for det har jeg absolut ikke forstand på. Men vi kender vel alle følelsen af at have for meget at se til. I sådanne perioder kan selv musik gøre mig stresset, da jeg synes det larmer. Jeg kan have svært ved at falde ned efter stressfulde situationer,  jeg er forvirret og bliver nemt hylet ud af den. BUM! Så ved jeg at jeg har for meget om ørerne, min krop forsøger at fortælle mig at jeg skal slappe af.
I kroppen har vi et hormon der kaldes cortisol. Når vi er stressede er niveauet af cortisol højt. Det kan bl.a betyde at vi responderer dårligt på træning og også at vi mister muskelmasse.

Har jeg for meget om ørerne, så fjerner jeg alt unødvendigt fra kalenderen. Sørger for at have mere Mette tid og tid til udstrækning og yoga.

Sover du nok?
Om natten udskiller vi mest væksthormon, forudsat at vi ligger i vores seng og sover.
Er du en natteravn kan det også være årsagen til at du ingen resultater får. Mennesker er bygget til at sove om natten. Timerne inden 00.00 er de vigtigste!

Så vidt muligt forsøger jeg at gå i seng mellem 22.00-23.00 hver dag. Herved vågner jeg også altid mellem 06.00-07.00. Ændrer jeg for meget ved dette, oplever jeg at være søvnig dagen lang.

Er du kørt fast i de samme øvelser og rutiner?
Jeg oplever ofte at folk er kørt fast i de samme øvelser, gentagelser og sæt.
Man føler sig tryg når man laver de øvelser man kender, og ved at man kan løfte de 50kg i squat som man plejer at løfte.
Kroppen har godt af at blive sat på prøve. Skift øvelserne ud! Lav nogle andre, løft tungt, kør eksplosivt eller mange gentagelser. Gør det modsatte af det du plejer!
Skift gerne program hver 4-5 uge.

Spiser du fornuftigt?
Hvordan ser dine madvaner ud? Jeg siger ikke at du SKAL følge en kostplan. Det gør jeg heller ikke selv. Dog er jeg meget opmærksom på at få varieret kost og sunde råvarer.
Spiser du sundt kan du spise uendelig mængder uden at tage på. Spiser du derimod for lidt  vil du hurtigt påvirke dit stofskifte så det daler.
Spiser du ikke nok eller spiser du meget usundt, restituerer kroppen dårligt efter træning og du opnår ikke de ønskede resultater.

Træner du hårdt nok?
Du træner måske 5 gange i ugen i 1,5 time af gangen. Men træner du hårdt nok?
Tuller du rundt mellem øvelserne, sender en sms, snakker med en kammerat. Så får du altså ikke meget sved på panden. Jeg har ofte hørt at folk ikke sveder når de styrketræner!!? Så træner man altså ikke hårdt nok.
Hold kortere pauser, sæt mere vægt på. Træn intensivt i 45 min i stedet for 1,5 time hvor du går og ‘hygger’ dig. En hård træning giver den bedste følelse i kroppen.

   

1 kommentar

  • Ihh.. jeg har i en periode ikke spist nok, slet ikke sat op imod min træningsmængde..
    Jeg er ikke sylfidetypen, så det er ikke fordi jeg kommer til at se usund ud, selvom jeg af og til har perioder med meget lav appetit, men jeg får ikke nok udbytte af mit slid og har en formodning om at min krop begynder at “spise” af musklerne i stedet for fedtet.. Ved ikke om jeg har ret?
    I hvertfald er det et faktum, at når jeg så begynder at spise mere igen, så tager jeg hurtigt flere kg på, som så hænger aldeles godt fast.. og det er som om mit stofskifte går helt agurk og jeg bare INGENTING kan tåle!
    Har du et godt råd til hvordan jeg får en god balance i systemet igen?

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

 

Næste indlæg

Vores hus her i Norge