Grøntsagsklatter

Fra skinny fit til gravid og fit

IMG_8672En dag i sidste uge, kom jeg under en træning til at tænke lidt over mine mål. Rettere sagt mine træningsmål, der gennem tiden har ændret sig markant. Scroller man ned over mit instagram feed, ser man en tydelig afspejling herpå.
I 2012 trænede jeg stort set hver dag, med min veninde Helene. Styrketræning havde tidligere været noget jeg lavede for at blive en bedre og mere eksplosiv gymnast. Nu styrketrænede jeg for at at blive stærk, bygge muskler og for at udfordre mig selv konstant. Min interesse voksede enormt for styrketræning. Det var dog først senere jeg valgte at gøre det til en karriere. Vi ville bare løfte tunge vægte og træne som drengene. Det var i den periode man som pige gik i ‘Strong is the new sexy‘ t-shirts, og træningsbilleder blev hastagget med samme ord. Vi fik muller og man kunne sagtnes se vi var begyndt at styrketræne. Det var fedt!

1

Som tiden gik brugte vi mange timer i fitness world. Jeg fik mig sågar en lille omgangskreds i centeret. Flere af mine nye bekendtskaber luftede ideen om fitnesskonkurrencer for mig. Jeg googlede bikinifitness og tænkte HELL NO! Selvbruner gone wrong og en bikini der ligner noget fra Randers, det var ikke lige mig. Komisk nok stod jeg 9 måneder senere på scenen, vandt danmarks mesterskabet i bikinifitness og elskede det. Jeg var 110% dedikeret, trænede hårdere, kroppen blev mindre og musklerne langt mere tydelige. Skinny fit, beskriver min daværende krop rigtig fint. Aldrig havde jeg følt mig i så god form, det var fascinerende hvordan jeg kunne ændre min krop igennem træning og kost.

2

Konkurrencerne stod på i tre års tid. Min krop og mit mål med min træning, ændrede sig også undervejs. Giv mig nogle former! Min bagdel var bestemt fast i kødet, men den var lille. Den skulle være fyldig, rund og kvindelig. Det var også her jeg valgte at få en brystforstørrende operation. Tidligere havde jeg haft god volumen i brysterne, derfor var det tarveligt at samtlige bh’er nu var alt for store. Små bryster er bestemt flotte, men jeg var vant til noget andet. Operationen foregik under armhulerne og med naturlige implantater, der svarede til min oprindelige størrelse. Jeg var og er lykkelig for resultatet. Bagdelen derimod skulle bestemt IKKE opereres. Den kunne jo trænes større. Havde jeg kunne bænkpresse mig til større bryster, havde jeg gjort det.
I årene fra jeg startede med at konkurrere, til jeg besluttede at stoppe havde jeg udviklet mig meget. Både kroppen, mit mindset og ikke mindst mine prioriteter. Jeg gik fra at være pige til at blive kvinde.

3

I dag vil jeg stadig have former. Jeg synes det er smukt. Behovet for at have en crazy lav fedtprocent, med tydeligt markerede muller er mindre. Det er bestemt fascinererende, men at kunne ane min sixpack, runde skuldre, mine arm- og benmuskler, samtidig med at have en fyldig numse, dét er mit mål. Numsen kan stadig få mere fylde, så det arbejdes der på. Min krop vil ændre sig meget de næste mange måneder, da jeg nu er gravid i 4. måned. Mit nuværende mål er at være gravid og fit. Give vores baby de bedste vilkår og ikke mindst min krop under graviditeten, under fødslen og efter. At være i god form under graviditeten, betyder også at jeg hurtigere kan komme igang igen efter fødslen. Baby bliver uden tvivl første prioritet, men en sund og stærk mor må også være i høj kurs. ♥
Mon jer der følger med herinde, altid haft det samme mål med jeres træning? Eller har i måske også ændret dem og jer undervejs?

   

30 kommentarer

  • Art

    WOW just what I was searching for. Came here by searching for art
    occasion

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Camilla

    Hvor meget og hvordan træner du? Kunne godt bruge nogle råd

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Belinda F

    Skønt indlæg!
    Og stort tillykke med graviditeten 🙂

    Du er en stor inspiration, så jeg takker for din ærlighed og for alle dine skønne indlæg 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Kære Mette, dejligt indlæg! Hvis du kunne tænke dig at lære at træne dig op til en fødsel uden modstand ved at få kontrol over psykens indvirkning på de indre muskler så er min fødselsforberedelse noget for dig. Jeg arbejder med body-sds, fokuspunkter, afspænding og guiding til den totale kontrol til at give slip på kontrollen. Sig til hvis du vil være med på noget blogger samarbejde ❤️ Kh Heidi

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Hej Heidi.
      Det lyder enormt spændende! Hvor holder du til i landet? <3

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Pernille B

    Nu er der en masse “negative” kommentarer til hvordan en graviditet kan udvikle sig.. men du kan også være heldig som mig, jeg kunne gøre alt det jeg plejede helt ind til sidste måned hvor væsken tog overhånd 🙂 jeg underviste i bodycombat og cxworx til uge 35, og selvfølgelig lyttede jeg til min krop, men den kunne sagtens klare træningen til da 🙂 jeg havde ingen gener igennem graviditeten, ja man bliver lidt ekstra træt nogle dage, men jeg fik overskud efter at have trænet… så jeg synes det er et fint mål.. jordemoderen roste mig for min træning og sagde den ville gavne, især efter fødslen.. Min fødsel tog lang tid, 30 timer, men selv efter det, og da jeg kunne bruge mine kræfter til at få baby ud, fik jeg mærket hvor godt det var at jeg var stærk – for det hjalp mig virkeligt i pressefasen 🙂 derudover kom jeg mig ret hurtigt efter graviditeten, mine mavemuskler var samlet efter et par uger, og igen sagde jordemoderen at det skyldes min træning inden fødsel, og de korrekte øvelser.. når det så er sagt, så havde/har jeg svært ved at få trænet nok her efter jeg er startet på job igen.. held og lykke med det hele, jeg er sikker på at du bliver fantastisk smuk med en “lille” mave 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Hvor er du sej Pernille og dejligt at høre om en graviditet med en masse træning! Forhåbentlig kan jeg gå i dine fodspor, det er både drømmen og målet, så må jeg se hvad tiden bringer. Indtil videre er alt gået fint, de få gener jeg har haft forhindrer mig ikke i at træne. Både hovedpine, træthed og kvalme går væk når jeg træner. Så det er jo en kæmpe motivation i sig selv at komme afsted.
      Med udsigter til at det også kan hjælpe under og efter fødslen, så bliver motivationen ikke mindre.
      Tak for dit skønne input, jeg sidder med et stort smil på læberne. 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Som du også kan se af de andre kommentarer er ikke to graviditeter ens… men jeg vil bare sige dig, at hvis du holder ved, så godt du kan… bliver selve fødslen også lettere..
    Det undrer mig faktisk at læger, sygeplejesker osv ikke fortæller det… men det at føde er jo ikke kun noget det bare gør ondt.. det er pisse hårdt… og jo bedre form du er i og jo flere muskler du har til at hjælpe med arbejdet… jo lettere er det.
    selvfølgelig skal man tage hensyn til ens øvrige “tilstand” – men gør hvad du kan 🙂
    Kram!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Det er simpelthen så dejligt at høre Lise. Det giver jo alt sammen god mening. En bedre form og kondi, må trods alt bidrage til de anstrengelser man skal igennem. Jeg håber på en graviditet med en masse træning. Det er i hvert fald målet.
      Nu har jeg også læst diverese anbefalinger fra sundhedsstyrelsen, som anbefaler at man er aktiv og træner ofte.
      Det er egentlig også til min store undren, at man ikke har større fokus på at meddele de gravide det.
      Et kram fra mig til dig 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Ditte Fullana

    Stort tillykke, Mette! Hvor er det fantastisk 🙂 jeg har længe fulgt dig på diverse medier og fundet stor motivation hos dig. Jeg er også selv gravid, i uge 23. Jeg glæder mig til at følge din graviditet og få nogle gode råd.
    Jeg er for nyligt kommet igang med let styrketræning igen, efter jeg måtte holde en lang pause med graviditetsgener og nogle blødninger som heldigvis ikke var farlige men alligevel bekymrede mig. Jeg går meget forsigtigt frem med min træning nu og det føles godt men nogle øvelser føles også lidt begrænsende som fx dødløft. Hvis du kan anbefale øvelser der gør godt i graviditeten, håber jeg der kommer et blogindlæg eller to 🙂
    Tillykke endnu en gang!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Tusinde tak Ditte og et kæmpe tillykke, skal du selvfølgelig også have!
      Som første gangs gravid, synes jeg også man tænker utrolig meget over tingene og bekymrer sig. Man har jo intet at sammenligne med. GODT alt er som det skal være, og dejligt du forsigtigt er kommet igang igen. Jeg deler med glæde de øvelser jeg kører gennem hele forløbet 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Hej smukke, dejligt du er gravid og stooort tillykke 🙂 synes du skal tjekke denne graviditetsside blog ud! Den er super fod og der står rigtig mange gode ting 🙂

    Knus Cille

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Ninna

    Jeg har tidligere trænet rigtigt meget, dog ikke på konkurrenceniveau, men 5-6 gange om ugen. Jeg er nu også i den lykkelige situation at jeg er gravid i 24. Uge, men nøj hvor jeg savner træningen. Jeg havde en hård start på graviditeten og var nærmest lænket til sofaen de første 12 uger, pga smerter, overstimulering og de sædvandlige graviditetsgener. Det har også gjort at jeg synes det var rigtigt svært at finde grænsen for træning. Jeg var bange for at gøre noget der kunne skade den lille. Det har så resulteret i at min krop allerede er gået alt for meget i forfald, det er svært at acceptere når man ikke kan gøre de samme ting som man plejer. Men jeg har nu så småt genoptaget styrketræning (blot med kropsvægt og lette 3-5 kg vægte) Det giver en hvis tilfredshed, trods alt.
    Men hvis du har nogle gode målrettede øvelser, som ikke provokerer bækkenet og som styrker både ben, baller, ryg og arme, hører jeg meget gerne om dem.
    Al mulig held og lykke med din graviditet.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      STORT tillykke med graviditeten Ninna! Jeg kan sagtens forstå at grænsen for træning kan være svær at finde, når du har været igennem en hård start på graviditeten. Jeg er i 17. uge og har også gjort mig en masse tanker om træning, selvom jeg mine gener har været til at håndtere.
      Jeg tror det er helt naturligt, at man er bange for at skade den lille. Pludselig skal man jo ikke kun tænke på sig selv.
      Hvis du har været vant til at træne 5-6 gange i ugen, har du som udgangspunkt en stærk krop, og gode forudsætninger for at forsætte det aktive liv under graviditeten. Det er hvad jeg er blevet oplyst af læge og jordmoder. Det må være en skøn en følelse, at komme igang igen. Lige såvel for hovede som for krop. Jeg synes det er sejt, motivationen kan være svær at finde efter en pause.
      Der kommer helt sikkert indlæg på bloggen, med øvelser og træning under graviditet! Glæder mig til at dele ud af det. En masse held og lykke til dig og baby 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Ditte

    Jeg havde præcis samme mål som dig, da jeg blev gravid, hvor jeg var i mit livs form. Dog drænede graviditeten al energi, så jeg sov 14 timer i døgnet for at kunne klare at arbejde og heldøgskvalme satte hurtigt en stopper for de fornemme planer om sund kost, derimod blev oliven, kiwi og Piratos det jeg levede af… Da jeg endelig følte mig lidt i Enø og klar til træning, så fik jeg plukkeveer – 10-50 om dagen, så det blev en sygemelding og ro de sidste 4 mdr… Nu har jeg født en dejlig stor pige, som på ingen måder ville ud, trods stor ros om god presseteknik osv. og her sidder jeg tilbage næsten på startvægten, uden muskler og delte mavemuskler, som gør at jeg ikke må halvdelen af det, jeg gerne vil… Så jeg kan godt forstå dit mål og din ambition, men lyt til kroppen, en graviditet er man ikke herre over… Desværre

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Ditte

    Jeg havde præcis samme mål som dig, da jeg blev gravid, hvor jeg var i mit livs form. Dog drænede graviditeten al energi, så jeg sov 14 timer i døgnet for at kunne klare at arbejde og heldøgskvalme satte hurtigt en stopper for de fornemme planer om sund kost, derimod blev oliven, kiwi og Piratos det jeg levede af… Da jeg endelig følte mig lidt i Enø og klar til træning, så fik jeg plukkeveer – 10-50 om dagen, så det blev en sygemelding og ro de sidste 4 mdr… Nu har jeg født en dejlig stor pige, som på ingen måder ville ud, trods stor ros om god presseteknik osv. og her sidder jeg tilbage næsten på startvægten, uden muskler og delte mavemuskler, som gør at jeg ikke må halvdelen af det, jeg gerne vil… Så jeg kan godt forstå dit mål og din ambition, men lyt til kroppen, en graviditet er man ikke herre over… Desværre

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Sikke en omgang Ditte. Det er klart at det kan give grå hår, når man bare gerne vil have sved på panden og spise som man plejer.
      Mine mål og ambitioner kan selvfølgelig blive sat på prøve, af en krop det vil noget andet. I så fald vil jeg naturligvis lytte til kroppen. Kroppen skal trods alt holde i mange år og baby skal have de bedste vilkår. 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jess

    Ja jeg vil også pointere, hvor dejligt det er at høre din positivitet igennem de forløb du har haft. Jeg har altid/ og gør det stadig higer efter noget af det du har oplevet med din krop.
    Dog er jeg kommet i den alder hvor alle mine venner og veninder har børn eller er gravide. Jeg er 33 og “burde” også komme igang med det. Men jeg har endnu ikk nået mit mål endnu, men kommer jeg nogensinde til det? Jeg har en forestilling om at hvis jeg ku sku blive gravid så ville det hæmme min træning en del, og kan mit mindset klare det? Derfor er det så vigtigt for mig at høre og se folk som jer som kan forene træningen med graviditeten…

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Tak for dit input Jess! Hvert forløb har været enormt givende for mig og jeg ville aldrig være foruden.
      Uanset alder kan sagtens have forskellige mål med sin træning. Det er klart man gør sig nogle tanker når omgangskredsen gør noget helt andet. I min venindekreds er jeg den første gravide, hvor de andre slet ikke er dér i livet endnu. Så jeg står faktisk i den omvendte situation.
      Det er klart at graviditeten på et tidspunkt vil sætte nogle begrænsninger, men jeg tænker at holde mig så aktiv som muligt da det både gavner mig selv, fødslen og det lille vidunder. Det er et nyt forløb hvor mit mindset også er ændret. Jeg er tror på, at det kommer helt af sig selv. 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Meget inspirerende at læse dine tanker om din fitnessrejse Mette. Jeg synes også, at når jeg læser andres beretninger, så er det altid med et snert af “i bagklogskabens lys” som om det de har nu nødvendigvis er det bedste. Jeg er vild med, at du ikke ser negativt på de faser, som du har gennemgået, men i stedet blot reflekterer over hvad de hver især har bragt med sig og hvordan de har ført til hvor du er i dag, hvilket jeg har stor respekt for.
    Jeg flirtede en kort overgang selv med konkurrencetanken, men kom ikke ret langt, da min krop simpelthen ikke vil være med. Nu arbejder jeg på at fjerne mit fokus fra det æstetiske og i stedet på at have det godt med min krop hvor den er – selvom det ikke er nemt.
    Og stort tillykke med graviditeten 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Mange tak Anna! Elsker at du læser indlæg mellem linierne, du er skarp som bare fanden! 😉
      Det lyder som et fantastisk mål, som jeg tror mange og ikke mindst jeg selv vil finde inspiration i. <3

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Helena

    Tror kun det er naturligt man får behov for ændre sine mål undervejs. Her skiftede fokus fra maxløft, muskelmasse og fedtprocent, til en sund afbalanceret krop.

    Håber du kan forblive aktiv under graviditeten. Jeg måtte desværre stoppe det meste aktivitet allerede tidligt i graviditeten og med 11 dage til termin glæder jeg mig som en sindssyg til at kunne noget så enkelt som at gå en lang tur med barnevognen.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Janni

    iihh tillykke!! Har fulgt dig og din udvikling i lang tid, og glæder mig til at følge med på din nye fantastiske rejse! Er så glad på jeres vegne!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Elisabeth

    Jeg synes det bliver så spændende at følge din (jeres) rejse med en baby!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Det er jeg glad for at du synes Elisabeth. Det er jo en stor ting for os, så mon ikke det vil være svært ikke at dele herinde 🙂 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Cecilie

    Godt indlæg – Jeg har det helt på samme måde. Det bliver så spændende at følge dig som gravid, så gælder det om at suge til sig, af gode tips til det en dag bliver min tur 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Tak Cecilie. Vi er så spændte på det hele. Håber jeg kan dele nogle brugbare tips til os aktive kvinder 🙂 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort.

 

Næste indlæg

Grøntsagsklatter