Få lyst til at træne

En træning som gravid

IMG_0110Efter morgenmad og den obligatoriske gåtur med hunden, kørte jeg ned i byen for at finde en kjole til på lørdag. Vi skal holde Lasses 30 års fødselsdag og min babybule, er ved at vokse ud af det meste af mit pæne tøj. Synes det er enormt svært at finde pænt tøj til graviditeten, det tøj jeg plejer at kunne lide passe jo ikke til min kropsform i øjeblikket. 🙂 Priser mig lykkelig over at jeg kommer til at være højgravid til sommer, hvor jeg forhåbentlig kan hoppe i en masse kjoler.
Kjolen til lørdag blev ikke fundet, da Mamalicious ikke er til at støve op i Silkeborg, og H&M’s udvalg til gravide var meget begrænset. Øv. Heldigvis har jeg en oversize kjole jeg kan hoppe i.
I stedet kørte jeg videre i træningscenteret, hvor jeg fik lavet 15 minutters intervaltræning på cykel. Jeg skiftede mellem 20 sekunder med fuld knald på, og 40 sekunder i normalt tempo. Det giver altså den bedste følelse at få sved på panden, selv som gravid i uge 26. Det kan jo være svært nok at forholde sig til, at kroppen i øjeblikket har sit eget liv. Så min træning har en enormt positiv effekt på mit energiniveau, mit humør og min velvære. Velvære lyder måske sådan lidt ’spirituelt’, men jo længere jeg kommer i gravidteten, desto mere mærker jeg forskellige begrænsninger. Man er altså ikke lige så let på tå som før 😉 Derfor giver min træning mig en enorm tilfredsstillelse.
Efter de 15 minutter på cyklen, hentede jeg lidt kettlebells som blev centrum for resten af træningen. Øvelserne har jeg skrevet nedenfor i den rækkefølge jeg kørte dem.

Dagens træning som gravid
Intervaltræning
15 minutter på cykel 20sek/40sek

3 runders styrketræning med kettlebell
Kettlebell swing x 20
Squat med kettlebell x 10
Kettlebell swing med én arm x 20
Dødløft med kettlebell x 10
Kettlebell clean and press x 20
Back step lunges med kettlebell x 20

Afsluttende øvelser i maskine og på gulv
3 x 10 gentagelser i benpres maskinen
3 x 10 bækkenløft for at styrke mavens indre kerne muskulatur, som er under ekstra pres når man er gravid.

Sig til hvis i vil have øvelserne filmet! Så gør jeg det imorgen 🙂

   

24 kommentarer

  • Katrine

    Super mette det vil jeg glæde mig til 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Katrine

    Det lyder bare super Mette, vil jeg glæde mig til 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Katrine

    Hej Mette
    Kan du ikke lave en liste over øvelser til styrketræning der er gode under graviditeten, er ikke så god med kettelbells, så gerne noget man kan lave i maskiner/fri vægte, som ikke belaster bækkenbunden og bugpressen for meget 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Hej Katrine,

      Det kan du tro 🙂
      Jeg sørger for at få lavet den i løbet af ugen !

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Kender du strutshop.dk – der er et rigtig fint udvalg af ventetøj. Både til hverdag, fest og træning. <3

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Åh sikke en redning! Jeg har lige kigget på siden, tusinde tak <3 !

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Freja Windahl

    Hej Mette 🙂
    Nu har jeg læst med det sidste lange stykke tid. Jeg er selv gravid i uge 23, og er så imponeret over din form og hvordan du bærer det så flot! Før hen trænede jeg hver dag og gik meget op i kost. Efter jeg blev gravid er jeg gået lidt i stå med både træning og kost så mit spørgsmål til dig: hvad gør du😁!? Synes jeg føler mig som en hval og vil så gerne fortsætte træningen og blive flot gravid og passe lidt på de unødvenige kilo men ved ikke hvad man må og ikke må. Og spiser du stadig protein pulver:)? Spiste det på havregrød om morgen, men det holdet jeg også op med 🙈 Ih det er ikke nemt med alt det man skal sætte sig ind i!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Hej Freja 🙂
      Tusinde tak for dit kompliment!
      Da jeg fandt du af at jeg var gravid ændrede jeg stort set ikke i min træning de første tre måneder. Jeg har været vant til at lave intervaltræing, metcon og hård styrketræning så det fortsatte jeg med. Efter de første 3 måneder, begyndte jeg at mærke lidt begrænsninger. Derfra skiftede jeg squat stangen ud med en kettlebell og kører ikke længere ass to the grass, da det føle forkert. I de øvelser hvor jeg føler mig udfordret, finder jeg andre alternativer. Fx kan jeg også mærke i min mave at en almindelig pull down, ikke er godt.
      Jeg tror mange gravide trapper ned på træningen, fordi de bliver usikre. Dette er netop en af hovedårsagerne til at jeg er ved at skrive en bog, om træning for gravide. Den kommer til at indeholde programmer til alle trimestre, og påpeger hvorfor man skifter øvelserne ud ovs.
      Jeg er næsten lige skiftet til intervaltræning på cyklen, i stedet for på løbebåndet (kunne simpelthen ikke løbe med den rigtige teknik længere, når der var fart på) Cyklen er et fantastisk alternativ, da jeg stadig får panden fyldt med sved og pulen bliver høj!

      Jeg spiser stadig proteinpulver på både min havregryn, efter træning og i diverse kager. Det er lavet på valleprotein (mælk) så der er ingen røde alarmer her. 🙂
      Vil se om jeg ikke kan få lavet et lille indlæg omkring min træning i løbet af ugen. 🙂
      Rigtig god weekend.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Katja

    Det er bestemt ikke fjollet! Tværtimod 😄 Glæder mig til at læse nærmere 😉
    Ha en skøn aften! Kh Katja

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Katja

    Hej Mette. Du er så fantastisk inspirerende!!! Jeg er dog især vild med dine lidt mere “personlige indlæg”. Derfor kunne jeg rigtig godt tænke mig at indlæg om da du mødte Lasse, hvordan i fandt sammen og hvordan du vidste han var den rette. Forstår selvfølgelig fuldt ud hvis du ikke vil dele dette da det er for personligt. Men kunne være fedt at læse. Rigtig dejlig lørdag til dig! Kh Katja

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Sikke en skøn skøn skøn besked Katja! Tusinde tak for at få mig til at smile 🙂
      Jeg vil rigtig gerne lave flere personlige indlæg, har dog været meget i tvivl om der var interesse for det. Du er ikke den første der nævner det, så nu må jeg hellere igang. Har blot været lidt usikker på om i synes det var helt fjollet 😀
      Rigtig god lørdag til dig også. Kh Mette <3

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Stine

    Super med nogle øvelser til gravide👍
    Du må MEGET gerne filme øvelserne 😉

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Amanda

    Det er så fedt at få inspiration fra andre gravide 😊 bækkenløft lyder lækkert. Har du andre gode gravide-øvelser til at styrke core/mave/bækkenbund? ☺

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      I øjeblikket laver jeg mest bækkenløft og så en maveøvelse til de skråmavemuskler.
      Jeg ligger på ryggen med benene bøjet (fødderne godt op til numsen) og armene ud til siden.
      Så vugger mine ben fra den ene til den anden side. Jeg fokuserer på at aktivere de skå mavemuskler og også er gode i pressefasen 😉
      Det er dog vigtigt ikke at bruge de lige mavemuskler for meget, for at undgå en stor deling af mavemusklerne. Så jeg er meget opmærksom på hvilke maveøvelser jeg laver 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Janni

    De har mamalisus ude i babysam her i Silkeborg 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Har de!? Åh, jeg må forbi imorgen formiddag. Jeg mangler stadig en kjole. Tak 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Ida

    Jeg håber virkelig at du får et nemt graviditetsforløb og en super fødsel med alt det gode du gør for dig selv og din krop! Jeg har ikke selv været for god til at holde træningen ved lige midt i graviditeten, så det straffer mig nu hvor jeg er i uge 35 og synes alt er hårdt!
    Det er så fedt at følge dig og glæder mig til mere 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Åh det håber jeg også 😉 Men man kan jo aldrig vide sig helt sikker 😀
      Håber dine sidste uger i graviditeten bliver gode Ida!

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Du ser skøn ud som gravid Mette! Jeg er sikker på, at der er rigtig mange derude, som finder stor inspiration i læse om din aktive hverdag – nu med mave 😉 Jeg er som bekendt ikke selv gravid (eller i nærheden af det) men jeg klikker stadig herind flere gange om ugen for at læse med!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Tak Anna! Forhåbentlig kan jeg være med til at aflive nogle af myterne om træning og gravide.
      Det er ærgerligt der ikke er større fokus på hvor godt det er for både både mamma og baby er være aktive. 😀
      Du kan tror det gør mig glad, at du stadig følger med. Nogle falder måske fra fordi de ikke er samme sted i livet 🙂
      Håber du er ved at være klar til N.Y.! Det blive så spændende.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Stina

    Hej Mette, jeg har et spørgsmål til proteinpulver, er selv gravid og kan ikke finde ud af, om det kan bruges ligeså meget under graviditet som inden. Hvordan gør du? 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Hej Stina,
      Jeg bruger proteinpulver som før jeg blev gravid. Det jeg bruger er lavet på valleprotein fra komælk, så jeg ser ingen alarmklokker ved at fortsætte. 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Keri

    Ej hvor er du altså sej 💪 og meget smuk gravid ! Jeg vil meget gerne have øvelserne filmet.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Tusinde tak Keri <3
      Jeg får dem filmet i dag får dem uploadet i dag eller imorgen 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort.

 

Næste indlæg

Få lyst til at træne