Brækfornemmelser

Bliver du tyk af rugbrød?

IMG_3997De sidste uger har jeg modtaget rigtig mange mails, fra piger der er i tvivl om hvad de skal spise. Hvad de MÅ spise og hvad man skal spise for at få en flot figur.
Så sent som i dag har jeg modtaget en mail fra en pige, der er i tvivl om rugbrød er godt eller skidt.

Egentlig kan jeg godt forstå at folk bliver forvirrende når det kommer til kost. Der jo et hav af ‘religioner’ 5:2, intermittent fasting, LCHF, Paleo osv.
Jeg har aldrig levet efter nogle af ovenstående metoder, jeg har aldrig haft lyst. Dog har bl.a min søster fået gode resultater med LCHF, og kigger vi på Thomas Rhode er der vist heller ingen tvivl om, at Paleo fungerer super for ham.

Min kost er bygget op omkring hvad der virker for mig. Min holdning er at man sagtens kan spise rugbrød, havregryn og andre kilder til gode kulhydrater. Så længe mængden ikke er voldsom, og du ikke skovler der hele i hovedet inden sengetid.
Alt efter mit aktivitets niveau, tilpasser jeg så vidt muligt mine kulhydrater.

Meningen med indlægget er i bund og grund, at jeg bliver ærgerlig over at folk er kulhydrat forskrækkede. Jeg er godt klar over at der ikke er noget nyt i det, men det er ikke hverken rugbrød eller havregryn folk bliver overvægtige af. Tværtimod er det når de mandag spiser sushi med veninderne, tirsdag spiser en pose slik med kæresten foran tv’et, onsdag spiser et lille stykke kage på job, torsdag drikker en juice fra joe and the juice, fredag spiser pølsebrød til frokost, lørdag spiser en chokolade proteinbar efter træning, søndag spiser brunch med familien.

Og nej juice er ikke voldsomt usundt, det er fyldt med vitaminer. Men får du udover din sunde kost lidt ekstra kalorier hver eneste dag, så løber regnskabet altså op.
Der er selvfølgelig plads til alle de ovenstående ting, men ikke hver dag eller hvad anden hvis du spørger mig.

Kunne i være interesseret i at få et større indblik i min kost? Så laver jeg gerne et indlæg om det. 🙂
Og er i stadig ikke helt glade for rugbrød, så kan i læse indlægget her om proteinboller


Jeg er så heldig at være nomineret til Bedste Danske Fitness Blog.
Hvis du har 30 sek vil det betyde alt, hvis du vil stemme på mig på siden her

27 kommentarer

  • yacht and yachting magazine – home magazine, free art magazines.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Carina

    Hej Mette.
    Jeg er interesseret i hvad du spiser over hele dagen plus mellemmåltid

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Katrine

    Hej Mette
    Jeg er på det seneste blevet opmærksom på at mange madvareprodukter har tilsat sukker (fx i müsli og yoghurt).
    Betegnes disse sukkertyper, som de “hurtige kuldhydrater” og ved du hvilke produkter man kan undgå, hvis man ikke vil have tilsat sukker i sine madvare?
    Derudover hvilke kuldhydrater er fine, hvis man kigger bag på ingredienslisten på madvare-emballagen ?
    På forhand mange tak, nyder at læse din blok!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Hej Katrine,
      Det er korrekt at rigtig mange fødevarer har fået tilsat sukker. Disse hører bestemt under de hurtige kulhydrater efter min mening.
      Sukkeret skyder dit insulinniveau op ad kurven, hvorefter det vil falde og du vil føle dig uoplagt og have flere cravings.

      Det kan være svært helt at undgå, og jeg mener også at man ikke skal blive for fanatisk.
      Dog kan det sagtens lade sig gøre at finde produkter hvor der ikke er tilsat sukker eller hvor mængden at tilsat sukker er lav.
      Jeg kigger altid på fødevarenes labels, herved lærer du hurtigt hvilke der er ‘gode’ og ‘knap så gode’.

      Hurtige kulhydrater betegnes også ofte som fx en lys bolle, en marsbar, müslibar eller lignende snack. Produkter som disse får jeg kun i begrænsede mængder. Dog har spiser jeg gerne kulhydrat i form af havregryn om morgenen (med proteinpulver), et stykke rugbrød med pålæg før træning eller en proteinbolle (som også indeholder en lille mængde kulhydrat). På dage hvor jeg træner hårdt, får jeg også kulhydrat i form af ris, sødekartofler eller rodfrugter til aften.

      Håber du kan bruge mine svar 🙂
      God weekend!

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Line

    Så er der stemt! 🙂 synes din blog er fantastisk inspirerende 😀 det kunne være så fedt med et indlæg om din kost

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Tusinde tak! Jeg sætter stor pris på din stemme og ikke mindst ord ! 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg er helt enig Mette! Folk er kulhydratforskrækket men alligevel fylder de sig med junk og siger de ikke vil spise rugbrød eller havregryn fordi det feder, nogengange tager man sig lidt til hovedet 🙂 Tak for en god blog 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Nemlig det giver ingen mening at være forskrækket for rugbrød, havregryn osv, når man spise en masse andre og ofte mere ligegyldige kulhydrater. 🙂 Selv tak, dejligt du læse med!

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Carina

    Du må meget gerne lave et indlæg hvor man får større indblik i din kost, det vil være rigtig fedt 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Julie

    Vil også meget gerne hører mere om din kost. Fed blog

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Cecilie

    Jeg vil virkelig gerne høre mere om din kost og måske nogle råd til hvordan man kan komme til at spise sundere/holde en “diæt”. Jeg er nemlig 17 år og bor hjemme. Så bare fordi jeg gerne vil, er det jo ikke sikkert mor, far og lillesøs er med på det 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Maria

    Jeg vil også rigtig gerne hører mere om din kost

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Emilie

    Jeg vil rigtig gerne høre mere om din kost og tips og råd.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Mette-Line

    Jeg vil også gerne hører mere om din kost 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Linda

    Jeg vil også rigtig gerne høre om din kost, gerne med lidt forslag – opskrifter.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Anne katrine

    Jaaaa. Vi vil MEGET gerne høre om din kost. Og kcal indtag- både i cut og bulk periode 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Tina

    Jeg vil også super gerne høre om din kost. Både fordi det kunne være spændende og samtidig god inspiration 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Karina H

    Det vil være super fedt med et indlæg, hvor du går mere i dybden ang. Din kost, det kunne sikkert inspirere mange 🙂
    Går egentlig og tænker på hvor mange gange du cheater, hvis du gør dig i sådan noget? Jeg skal have pizza fra pizzamaden på fredag, efter 100 år og en krig siden, og jeg er rent sagt død nervøs for at sætte tænderne i den haha! Da jeg styrketræner meget og spiser sundt, og slikken, tjah det har jeg ikke spist i 5-6 år, så min hjerne tror, at hvis jeg bare spiser en pizza, lidt slik eller sådan noget, at jeg tager 10 kilo på med det samme og får side deller og dobbelthage.. Det er vitterlig en kæmpe kamp for mig, men jeg har sat mig for, at prøve at kunne kontrollere min tankegang, ikke fordi jeg har lyst til at cheate hver weekend, men at man sagtens kan nyde noget andet end bare kylling, pasta/ris og grønt engangimellem 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Det vil jeg sørge for at få lavet Karina! 🙂
      Jeg cheater ca. hver 14 dag hvor jeg får en STOR portion bland selv slik. Det er nærmest mit et og alt når jeg endelig skal cheate.
      Dog cheater jeg også indimellem de 14 dage med sunde råvarer, så som proteinkager, dadelkugler eller en sund brunch.
      Men er der tale om pizza, slik, kage og sådanne ting bliver det ca. hver fjortende dag. Dog skal det siges at hvis jeg skal ti fødselsdag hos min niece eller vi skal ud og spise hos nogle venner, så spiser jeg det der bliver serveret. 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Rikke

    Kunne være super spændende med et indlæg om din kost.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Katja

    Jeg tror ikke det er juice som sådan der anfægtes, S. Som jeg læser det er pointen bare, at hvis du kontinuerligt spiser lidt for mange kcal hver dag, så vil det løbe op i sidste ende. Også selvom det kun er 200 kcal fra en juice. Man kan jo sagtens blive kvabset selvom man kun spiser sunde ting…

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Christina

    Meget gerne et indlæg om din kost Og tak for en skøn blog

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Simone

    Jeg kunne også rigtig godt tænke mig et indlæg med din kost, råd osv. 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • S

    Jeg undrer mig over, at du nævner juice fra Joe & The Juice. Ja, der findes frugtsukker i hhv æbler, bananer, jordbær etc etc, men personligt er jeg stor fan af juices og juicer tit derhjemme – både med grøntsager og frugter. Jeg synes ikke det er et godt eksempel at nævne i dit indlæg, udelukkende fordi det tilfører masser af gode ting til din krop. Så kan man tale om at være fanatisk, hvis en juice bestående af MAX 200 kcal – alt afhængig af hvilke råvarer du har brugt – skal gå hen og være problematisk på længere sigt, for det er da absolut nederst på listen over ting man bør være påpasselig med ift kost… :ok_woman: Men når det er sagt, har du helt ret i, at alt er med måde! Lige såvel som frugt :smiley:

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Hej Sally,
      Jeg har netop skrevet juice, fordi jeg er klar over at mange ville studse over det. 😉
      Som Katja også nævner i en anden kommentar, så handler det om de ekstra kalorier vi spiser HVER dag. Disse kan betyde at vi over tid tager på.

      Det er ikke mere end et par dage siden, hvor jeg lavede et indlæg om en smoothie med bær og æblejuice i. Jeg giver også mig selv plads til ting som disse i ny og næ. 😉

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Naja

    Jeg vil meget gerne have et indlæg om din kost 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

 

Næste indlæg

Brækfornemmelser