Grapefrugt til vægttab

Bagdel billeder og video!

IMG_6672
IMG_6671Igår trænede jeg med Maria. Vi kørte lidt udenfor Aarhus for at prøve et nyt center.
Af en eller anden grund så elsker jeg at træne i nye centre.

Vi trænede balder (lidt ben) og skulder. Det er efterhånden sjældent at jeg kører ben og balder sammen dag, selvom det er muskler der arbejder sammen i mange øvelser. Grunden til at jeg deler det op er blandt andet, at nogle øvelser virker ekstremt godt for min bagdel og andre virker fantastisk på mine ben. Selvom mange af øvelserne bruges til begge muskelgrupper. Derudover gør det en verden til forskel, hvilken muskelgruppe jeg fokuserer på.
Næste gang du træner så prøv virkelig at koncentrer dig om, at bruge den muskelgruppe du vil arbejde med. Kan du lære at få kontakt fra hovede til muskel, kan jeg love dig for der sker underværker!

Maria laver på billedet en bulgarian lunge, hvor man selvfølgelig både bruger lår og bagdel. Men prøv at fokuser på at bruge balderne. Spænd i dem og mærk hvornår de arbejder. Ret overkroppen og bevægebanen til, så det bedst muligt mærkes i balden.

En anden favorit baldeøvelse er en kombination af squat og lunges.
5 squat, efterfulgt af 10 lunges og 5 squat igen. Jeg brugte ikke mere end en kettlebell med 8kg. Når jeg formår at få aktiveret de rigtige muskler, er det mere end rigeligt til at køre dem trætte. Pøj pøj med træningen!

   

6 kommentarer

  • Stephanie

    Jeg har samme problem – føler ikke rigtigt at min venstre balde bliver aktiveret på trods af at jeg virkelig fokuserer på at spænde musklen under hver øvelse.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Hej Stephanie,
      Jeg smider et par aktiveringsøvelser til ballerne på bloggen snart 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Caroline

    Hej Mette. Jeg synes altid at det gør ondt i foden på bænken når jeg laver bulgarian squat – kender du det og har du et godt tip? 🙂 Jeg har også problemer med at aktivere med venstre balle ligeså meget som den højre. Den højre bliver altid mere øm. Hvad kan jeg gøre ved det?

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Hej Caroline,
      Jeg kender det godt. Jeg benytter to forskellige varianter. Enten lægger jeg fodryggen på bænken eller også sætter jeg tærerne i.
      Det er ikke verdens mest komfortable stilling, men den er god til ballerne 🙂
      Jeg smider nogle aktiveringsøvelser på bloggen til ballerne. !

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Caroline

      Hej Mette, tak for svar! Jeg troede faktisk at man helst ikke skulle sætte tæerne i bænken (ved Bulgarian squat) for bliver det mere en slags lunge? Men hvis øvelsen giver det samme med tæerne i, så vil jeg da lave den sådan, for det gør ikke ondt 🙂
      Lyder godt med de kommende aktiveringsøvelser!

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Lise Johnsen

      Hej Mette
      Tak for en super inspirerende blog. Jeg synes også, at det lyder rigtig spændende med aktiveringøvelserne… Kom de nogensinde på bloggen og hvad hedder opslaget ? Kan ikke umiddelbart finde det.

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

 

Næste indlæg

Grapefrugt til vægttab