10 finurligheder om mig

Amning og træning

Amning og TræningKan amning og træning forenes? Og stopper mælkeproduktionen når man begynder at træne?  Jeg tror egentlig mest det er en gammel skrøne, men skal bestemt ikke vide mig sikker på det. Så vidt jeg har kunne læse mig til, kan en nedsat mælkeproduktion i forbindelse med hård træning være forbundet med, at man ikke får drukket nok væske eller spist tilstrækkeligt. Begge dele er ting jeg er meget opmærksom på. Faktisk synes jeg det virker til at mælkeproduktionen stiger, så snart jeg drikker ekstra væske.
Eftersom jeg stadig ammer Amilia fuldt ud giver det jo nærmest sig selv, at man forbrænder ekstra kalorier da kroppen bruger ressourcer på at danne mælk. Når jeg så samtidig træner er det vigtigt at kroppen at jeg får masser af næring. Jeg tæller ikke kalorier, det ræs gider jeg ikke længere. Derimod går jeg op i at få største delen af mine kalorier fra sunde og nærende fødevarer. Der ryger dog også usundt ind i ny og næ, jeg er bestemt ikke hellig! Hvis mælkeproduktionen stopper, er jeg overbevist om at det ikke som sådan skyldes træning, men tvært imod at kalorieunderskuddet bliver for stort.

Jeg mødte for nogle uger siden en ældre kvinde, der var meget overrasket over at jeg trænede ‘For så kan du jo ikke amme’. Men det fungerer altså rigtig fint for mig og Amilia er nu fire måneder. Jeg har kunne læse mig til, at hård træning kan ophobe mælkesyre i mælken så barnet afviser brystet fordi mælken bliver sur. Amilia har endnu ikke været utilfreds med min mælk, så måske jeg bare heldig med at det ikke sker for mig, eller også træner jeg ikke hårdt nok haha. Jeg synes ellers den får god gas. Mit niveau er selvfølgelig stadig ikke hvor det var før jeg blev gravid, men jeg giver den en skalle så godt som jeg nu kan. Den står selvfølgelig heller ikke på 7 træningspas om ugen, nok nærmere 4 på en god uge og 1 eller 2 på en ‘dårlig uge’.  Amning og træning fungerer altså rigtig fint her. Jeg kunne godt tænke mig at høre, om der sidder nogle derude der har tilsvarede eller andre oplevelser med det? Vi er jo efterhånden en stor portion aktive kvinder, så jeg tænker det er relevant at dele lidt info omkring emnet.

   

17 kommentarer

  • Heidi

    Jeg har læst dit indlæg. Faldt tilfældigt over det, da jeg selv er i samme bod. Pt. Styrketræner jeg og løber et par gange om ugen, og ja jeg ammer også. Min datter er 5 mdr og træningen her, har heller ikke påvirket amningen. Sys det er rigtigt fint du skriver, at det sagtens kan lade sig gøre. Men igen, alt med måde. Min teori er at hvis du ikke indtager nok mad og væske og samtidig træner for fulde gardiner, så kan du påvirke kroppen så meget at den bliver stresset, når den samtidig, stadig skal kunne producere mælk til den lille. Og derfra kan mælke produktionen ophøre fordi kroppen ikke har nok at give af. Så mit råd til andre vil også være at man skal mærke efter hvad kroppen siger også sørge for ikke at gå på diæter, men derimod spise en sund og varieret kost og få en masse væske, mens du træner et par gange om ugen.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Hej Heidi,
      Tak for din kommentar, jeg håber den kan bidrage og oplyse andre i samme båd.
      Alle kroppe er selvfølgelig forskellige, men jeg tror bestemt du har fat i den lange ende.
      Og tillykke med din datter. Hold da op hvor sker der bare meget de næste 5 måneder. Glæd dig til det hele <3
      Et knus fra mig

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Berit

    Jeg har heller ikke oplevet problem i forbindelse med den meget begrænsede træning jeg har nået. Til gengæld fik jeg hverken mad eller væske nok og det havde en stor negativ indvirkning på produktion og nedløbsrefleks. Samt var jeg dårlig til at slappe af. Når jeg har trænet eller løbet har jeg haft mere energi, og det har givet mig overskud og gjort jeg slappede af. Tror kun på der er positive resultater- så længe man får dækket sit behov for væske og mad. Forsøgte dog en overgang kun at spise kød og grønsager. Det havde en meget negativ effekt.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg kan tydeligt huske at jeg fik de samme kommentarer da jeg trænede/underviste, samtidig med at jeg ammede. Jeg manglede bestemt ikke mælk, tværtimod. Men det jeg fik af vide jeg skulle være obs på, var et jeg ikke tabte mig særlig meget i min kombi af træning og amning. Fordi vi ophober affaldsstoffer i vores fedtdepoter,. Så hvis du taber fedt fra de depoter, kommer affaldsstofferne ud i mælken. Barnet får altså de affaldsstoffer, som vi udskiller. Det synes jeg ikke lød rart, så jeg drak også masser af vand og trænede aldrig HELT vildt. Holdt mig i form og frisk 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Tænkte nok at jeg ikke var den eneste. Som du også nævner har jeg også kunne læse mig frem til det med affaldsstofferne, men så længe man som aktiv sørger for at spise rigeligt så man ikke ligger i et stort kcal underskud, så burde man kunne snige sig udenom et for stort vægttab. For nej det lyder ikke rart! 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Annette

    Jeg har ingen problemer haft med at forene træning og amning, hverken da jeg fødte min datter for 3 1/2 år siden eller med min søn på 9 mdr. Jeg synes ellers jeg giver den god gas til træning, men har aldrig oplevet mine børn afviste brystet

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Sådan Annette. Jeg synes også jeg giver den god gas, og Amilia spiser stadig med stor glæde og kærlighed i øjnene 😀

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Helene

    Jeg har uden at det problematiserede amningen kunne genoptage mit løb seks uger efter fødsel. Jeg ammer stadig og hun er 5 1/2 mdr nu 💪🏼
    Jeg tror helt sikkert du har ret i af det handler om at være opmærksom på ens mad- og væskeindtag.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Det er bare så godt at høre Helene. Og dejligt du så hurtigt kunne komme igang igen. Tak for dit input! 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Maria Hundahl

    Jeg kunne også fint forene træning og amning, da jeg stadig ammede min datter. Jeg trænede ikke hårdt, men moderat styrketræning samt cardio, så skal ikke kunne udtale mig om, hvorvidt hård træning ville have påvirket med. Men jeg tror som dig Mette, at det er skrøne, at træning skulle gå ud over mælkeproduktionen. Hvis man bare tager sine forholdsregler, som du gør, med rigeligt med væske og passende kalorier, så tror jeg sagtens det kan gå. Men dog tror jeg der kan være noget om det mælkesyre i mælken. 🙂 synes jeg opdagede et par gange efter en hård omgang cardio, at min datter ikke ville tage brystet. Men ved ikke, om der var andet i vejen, men kan ikke afvise det helt. 😉

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Jeg tror også på at man virkelig skal presse citronen for at det påvirker mælkeproduktionen. Enten ved enorm hård træning, eller ved et for stort underskud af kalorier/væske. Mælkesyre tror jeg også kan opstå, jeg har hørt flere nævne det, men ikke selv oplevet det. Tænker dog at det ikke er jordens undergang hvis det opstår, det forsvinder jo hurtigt igen. 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Anna

    Jeg har også fortsat mit løb (både interval og langdistance) og styrketræning, og har her på 9. måned stadig succesfuld amning (trods diverse formaninger om, at “det da vist ikke er en god kombi”. Så det kan bestemt lade sig gøre, ja. Dejligt du sætter fokus på det 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Så fedt at høre! De myter skal bare fejes af vejen. Det fungerer jo rigtig godt for langt de fleste kan jeg efterhånden forstå! 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Mona

    Jeg har erfaret at min krop bestemt nok skal fortælle mig hvornår og hvad mængde mad jeg behøver, hvad angår væsken skal jeg nogle dage påminde lig selv om det da jeg ikke alle dage har den samme trang til at drikke som førhen 😉
    Dog kan jeg mærke vis ikke jeg får væske nok så lægger min baby sig oftere til for at kick starte mælkeproduktionen 😀 og så ved jeg at jeg har drukket for lidt og vupti efter en kande vand så sker der mirakler 😉
    Træningen havde jeg håbet ville skride hurtigere frem, men som nybagt mor så er hænderne fulde og har en meget aktiv baby som er meget vågen dette kan godt besværlig gøre hvor nemt og hvor lidt/meget jeg får trænet.
    Men tålmodighed og træning så snart det muligt er en start 😛

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Det er sjovt du skriver det med ekstra vand. For sådan oplever jeg det også. Drikker jeg en masse væske, så kommer mælken i lange baner (overdrivelse fremmer forståelse) 😉 Amilia er også mere og mere aktiv om dagen, hvilket udfordrer mig mere på træningsfronten. Det er blevet til mere hjemmetræning på det sidste, men det fungerer også rigtig godt heldigvis. 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Mette

    Dejligt at høre din erfaring med at træne og amme Mette. Min erfaring var at min mælkeproduktion stoppede. Men om det var træning, at jeg ikke lagde ham nok til brystet eller mangel på kalorier eller væske aner jeg faktisk ikke 😕 I starten troede jeg bare det var træning. Men ved nærmere eftertanke er jeg ikke sikker. Jeg vil helt sikkert prøve at vedligeholde min træning under næste amning 😊

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Der er sikkert flere der har oplevet det samme som dig. Som muligvis også vil have gavn af at være opmærksom på, at det kan være andre omstændigheder der spiller ind. Jeg håber det lykkes for dig næste gang ! 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort.

 

Næste indlæg

10 finurligheder om mig