Stronger tights "Get Shit Done!"

5 øvelser til din sixpack

11006451_334368070102266_86474846882791728_n
Bedste øvelser til sixpack?

På min facebook side får jeg rigtig mange henvendelser fra begge køn, der spørger hvilke maveøvelser der er bedst og giver sixpack. Der findes mange teorier omkring dette og jeg kender folk der har sixpack, uden overhovedet at lave maveøvelser. Du kan sagtens opnå en masse styrke i din core og mavemuskler gennem tunge squats og dødløft.
For mit vedkommende er mine mavemuskler dog altid pænest, når de bliver stimuleret gennem specifikke maveøvelser.

Husk du ikke kan punktforbrænde
Først vil jeg starte med at skrive, at min mave bestemt er langt mere markeret om sommeren, hvor min fedtprocent er lavere. Du kan sagtens se mine mavemuskler hele året rundt. Men der er stadig stor forskel på, om jeg er ved at cutte ned til en konkurrence eller sommerformen. Eller om jeg er i offseason, hvor der ryger mere mad indenbords.
Altså kan du lave masse maveøvelser med ambitioner om at få en flot sixpack, men er maven pakket ind i fedt, vil du ikke kunne se den store forskel. 500 mavebøjninger om dagen vil IKKE fjerne fedtet på maven. Istedet skal du have styr på din kost og træne målrettet efter en lavere fedtprocent. Fx med interval træning, som supplement til din styrketræning.

Mine favorit maveøvelser
På billederne nedenfor finder du nogle af mine favorit maveøvelser. Generelt kan jeg godt lide at lave maveøvelser, hvor jeg kan få vægt på. Typisk kører jeg 3-4 sæt af øvelserne af 10-16 gentagelser.

5 øvelser til din sixpack
Cabel crunch
Leg raise
Side bend (på skrå bænk)
Side bend (stående)
Leg raise (på pilates bold)

IMG_1982IMG_1988 IMG_1991 IMG_1992 IMG_1994 IMG_1995 IMG_2005 IMG_2006 IMG_2010 IMG_2011

   

9 kommentarer

  • Sophie

    Hej Mette 🙂
    Jeg synes du er SÅ sej, altså!
    Virkelig alt respekt herfra.

    Jeg er en pige, med meget stærk muskulatur – kraftig sat, uden at være tyk.
    Jeg vil rigtig gerne have en markeret mave, ikke nødvendigvis så trimmet, men man må gerne kunne se den er der.
    Hvad er dit bedste råd?
    Jeg er meget kræsen, hvilket sætter mig på prøve en gang imellem, jeg føler ikke rigtig jeg kan spise sundt, netop fordi jeg er kræsen.
    Hvad kan man gøre?

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette Lyngholm

      Hej Sophie,

      Tusinde tak skal du have.
      Det er selvfølgelig en udfordring med kosten når du er kræsen. Dog handler det om prioriteter.
      Vil du helst have en markeret mave og lære at være mindre kræsen eller omvendt?!
      Kosten er essentiel når man vil opnå træning. Et godt tip er at supplere med interval træning, det booster din forbrænding i flere dage efter!

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Line

    Hej Mette.
    Hvor er dine flotte trænings tights fra? 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Nicolaj

    Hej Mette.

    Hvad med Planken? jeg har tidligere hørt at det skulle være den absolut bedste for hele Coren og derved også maven? 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Kasper

    Hej Mette hvad nu hvis man ikke går i fitness center hvilke øvelser kan man så lave? Og hvad er godt at spisse og hvad er skidt at spise hvis man vil have fedtprocenten ned? Hilsen Kasper

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette

      Hej Kasper.
      Du kan stadig lave en masse gode maveøvelser derhjemme, så som alm. mavebøjninger osv.
      Det er en smule omfattende at skulle skrive alt hvad der er godt/skidt at spise. Det er også individuelt hvordan kroppen responderer på forskellige typer kost. Men sørg for at spise proteinrigt og få nogle gode kilder til kulhydrat og fedt. Det er ikke raketvidenskab at spise sundt, de fleste mangler bare rygraden til at holde sig fra junk, fastfood, slik, kager osv. 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Sabrina

    Laver du manøvelser hver dag?

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort.

 

Næste indlæg

Stronger tights "Get Shit Done!"