Barsel på den rigtige måde

Annonce for Just EatHerhjemme står tiden stille, og har gjort det siden lillebror blev født. At være nybagt mor nyder jeg i fulde drag. Måske mere end jeg gjorde sidst, hvor jeg havde en lille frygt for, at verden stak af fra mig imens jeg var på barsel. Klogere er jeg blevet, også selvom at jeg heller ikke denne gang kan holde en normal barsel. Nu har jeg ikke kun én, men to virksomheder jeg skal drive samtidig med at baby Valter er mit omdrejningspunkt. Jeg mærker efter de første 3 uger, hvordan jeg hviler langt mere i det her anden gang. Alting til sin tid, og her indrømmer jeg gerne at arbejde er laveste prioritet. Derfor overskriften barsel på den rigtige måde, for jeg vil sgu nyde det til fulde. Tage mig tid til de lange gåture med barnevognen, sidde og snuse hans babyduft til mig i sofaen. Deltage i en mødegruppe og drikke café latte med min bedste veninde, som også er på barsel.

Som i ved har Lasse af og til et job, der ikke er specielt familievenligt. Til gengæld byder det på så fantastisk mange andre herligheder, men det er en anden snak. I næste uge tager vi hul på en måned hvor han er væk i 20 dage. Først på træningslejr i Dubai, og så på kursus i Barcelona. Vi har joket lidt med at Valter kan gå når han kommer hjem. De små pus vokser så ufatteligt hurtigt.
I de 20 dage bliver min ‘arbejdsbyrde’ ikke mindre, og derfor har jeg besluttet mig for at jeg skal forkæle mig selv. For i sidste uge opdagede jeg, at en af mine favorit restauranter er en del af Just Eat. Hvordan kunne jeg ikke vide det?! Det betød ikke desto mindre, at jeg fik bestilt derfra to gang på én uge. Og den strategi har jeg altså tænkt mig at forkæle mig selv med, når nu Lasse ikke er så meget hjemme. Selvfølgelig skal jeg også prøve andet end Pizza San Daniele og Lasagne fra Marco Polo. Sushi er jo også altid en vinder, i hvert fald hos mig og mine veninder. I anledningen af at Lasse er ude af huset, har flere af dem budt ind med en hjælpende hånd og Så kan jeg jo passende kvittere med herlige leverancer fra Just Eat.

Træning under graviditet 2. trimester

Annonce for Zentabox
2. trimester er typisk der, hvor maven begynder at vokse sig rund. I mit tilfælde har det begge gange gjort mig mere bevidst om graviditeten. For nogle kan det betyde, at man bliver usikker på hvordan man kan og må træne. 2. trimester betyder heldigvis også for mange, at gener som kvalme ophører og at energiniveauet bliver højere. Så har du blod på tanden, er det en oplagt mulighed for at få trænet hvis du ikke allerede er igang.

Mavetræning under graviditet

Spørgsmål omkring mavetræning er et af dem jeg ofte får. I takt med at maven vokser sig større, bliver mavemusklerne sat under et større og større pres. Omkring uge 20. ser man oftest at de lige mavemuskler begynder at dele sig, og trække længere ud på siden af maven. Ligger man på ryggen, kan man forsigtigt løfte hovedet og nakken ved at kigge ned mod navlen. Ser man at maven er spids eller toblerone-formet, betyder det at mavemusklerne har delt sig. I så fald vil jeg anbefale droppe maveøvelserne til du er på den anden side af graviditeten.
Uanset deling eller ej, vil jeg råde dig til at droppe de fleste maveøvelser fra uge 20. I stedet kan du fokusere på øvelser til de indre skrå mavemuskler, som du kan få gavn af at kunne aktivere under din fødsel. (Se tredje øvelse i videoen ovenfor)

Tips til at undgå Rectus Diastase

(Udpluk fra min bog Gravid og Fit)
– Undgå træning af de lige mavemuskler efter første graviditet
– Fokuser på kun at træne de indre slå mavemuskler
– Lær at aktivere din kernemuskulatur med bækkenløft
– Være opmærksom på ikke at øge bugtrykket (presse oven ud når du træner, eller løfter/skubber ting i din hverdag
– Når du ligger på ryggen i fx sengen og vil op at sidde, skal du sørge for at rulle om på siden og bruge armene til at komme op, i stedet for at lave en mavebøjning fra liggende position.

Sådan gør du

Inden du påbegynder styrketræning, bør du varme op. Eventuelt med kredsløbstræning på en cykel eller crosstrainer i 10 minutter. Dette for at minimere risikoen for skader. Herefter udfører du øvelserne, og gerne 2 sæt af 15 gentagelser. Mellem hvert sæt holder du ca. 40 sekunders pause. Du bruger en vægt som passer til, at du ville kunne køre lidt ekstra gentagelser udover de 15. På den måde sikrer du, at du ikke løfter for tungt. Det er meget individuelt hvor mange kilo man kan løfte, hvilket både handler om erfaring og korrekt teknik. Du kan naturligvis kombinere med flere øvelser, end de tre i videoen.

Hvis du sidder med nogle spørgsmål, så skriv endelig til mig i kommentarfeltet. Jeg vil desuden afholde to live webinar i samarbejde med zentabox, som vil handle om træning og graviditet. Her får i også mulighed for at stille mig en masse spørgsmål. Der kommer nærmere info om tidspunkt.

Med terminsdatoen om hjørnet, glæder jeg mig til..

Med 4 dage til termin, synes jeg efterhånden jeg har mange ting jeg glæder mig til. Ikke mindst til imorgen, hvor vi som mange af jer andre skal fejre juleaften. Efter vi er blevet forældre, har julen fået en helt anden betydning. Amilias julegave kan jeg nærmest ikke vente med at give hende, for jeg tror hun bliver så ufatteligt glad.
På torsdag på terminsdatoen har jeg tid til en hindeløsning, dét glæder jeg mig til for forhåbentlig kan det sætte gang i dét vi går og glæder os aller mest til i øjeblikket. Fødslen – er jeg super spændt på. Hele processen inklusiv veer og pressefasen glæder jeg mig til, og især til at møde det lille menneske som ligger i maven.
Nytåret nærmer sig også, og jeg håber så inderligt på at have født inden for jeg savner og glæder mig virkelig til at nye et glas vin eller en drink. Der er ingen intentioner om at vild aften, så en enkelt eller to genstande kan man vel pumpe ud? Nogen der har erfaringer på den front?
Og så glæder jeg mig til at kunne få skudt igang i min træning igen, for dét har stået sløjt til længe. Det er nedprioriteret nu, men skal prioriteres når kroppen er klar igen. Og så bliver det en kæmpe forløsning at kunne hoppe i mit eget træningstøj. De sidste måneder har jeg ikke kunne passe de styles jeg har lanceret med Eyda, for de er jo naturligvis ikke designet til mine nuværende proportioner. Det kribler i mig for at kunne trække det på, jeg overvejer faktisk om det skal ligge klar i hospitalstasken til når jeg har født.

Søvnløshed og graviditet

Annonce for Bio-oil

Uret siger 02.50, jeg har ligget vågen næsten to timer nu. Jeg husker det fra sidste graviditet, da terminsdatoen nærmede sig. Problemer med at sove, ikke med at falde i søvn der kl. 22.30 men problemer med at blive ved med at sove. For jeg vågner efter et par timer, føler mig frisk og udhvilet. Pokkers irriterende. Nogle mener at man forbereder sig, på den begrænsede søvnmængde med baby. Om jeg tror på den ved jeg snart ikke. Nærmere tror jeg på, at det handler om at jeg efterhånden er så spændt, at jeg ikke kan være i mig selv. Tanken om at han kan komme når som helst, og i princippet også om små 3 uger hvis jeg går to uger over termin er virkelig skør. Kombineret med overfladisk søvn, da min krop hurtigt bliver træt af de få stillinger, jeg efterhånden kan ligge i om natten. Åh hvor jeg glæder mig til, at det ikke tager 45 sekunder at vende sig fra den ene side til den anden. Om dagen arbejder jeg jo stadig. Drømmer mig et sted hen, hvor jeg kunne nyde fire ugers barsel inden termin. Hygge mig med bøger, gåture og babyshopping. Jeg mærker tydeligt, hvorfor man holder fri den månede før. Så jeg forsøger også at være bare lidt godt ved mig selv. Nuppe en powernap midt på dagen, lægge mig ned når lænden fortæller, at jeg har siddet på kontorstolen foran skærmen alt for længe. Jeg har fået mig en gang graviditetsmassage, og Lasse er sød til at massere mine ben inden vi skal sove. Badekarret herhjemme bliver fyldt et par gange i ugen, dét nyder jeg virkelig.

Baby er nu 3300 gram i følge min jordemoder. Og nogle dage føles det som om at han tager et ordentligt ryk. Maveskindet klør afsindigt, og de sidste to dage har jeg endda følt at det strak i huden helt omme fra min lænd. Ønsket om tigerstriber er ikke eksisterende, så jeg smører min hud flere gange dagligt i forsøg på at gøre en indsats. For det bekymrer mig at jeg muligvis kan gå hen og være gravid 3 uger længere, end jeg var det sidst. Hvad betyder det for min hud? Som i ved bruger jeg bio-oil, da min erfaring med olien fra sidste graviditet er god. For mig var den et hit, og noget jeg ikke vil undvære. Og så er den løsningen på den frygtelige kløe der opstår indimellem på mit hårdt belastede maveskind, og ikke mindst min barm. Jeg føler den gør mig mere elastisk. Den er en af mine daglige rutiner, en af de ting jeg gør for at være god ved mig selv.

Vind Bio-oil til en gravid mave, strækmærker eller ar

Og så har jeg fået lov at udlodde en gaveæske med selvsamme. Så er du også vild med bio-oil, så giv mig en melding i kommentarfeltet. Om du vil bruge den til en gravid mavse, til strækmærker, ar eller andet. Det er op til dig. Blot du skriver nedenfor at du ønsker at deltage, og muligvis også hvorfor. Så trækker jeg en vinder om præcis en uge.
03.09 siger uret nu. Stadig ikke træt, men måske man bare skulle forsøge at lukke øjnene og hvile. Hvem ved om han beslutter sig for at komme imorgen?

Nu kan julen (og baby) bare komme

Milledeux hårspænder modtaget som gave

De sidste dage har jeg gearet lidt ned. De der 4 ugers barsel inden termin, er jo ikke noget jeg har. Og jeg mærker at kroppen har brug for ro. Ikke mindst også mit hovede. I tirsdags fik Lasse ferie og dagene siden, har simpelthen være så dejlige. Vi har haft mere tid til hinanden og til Amilia. Fået købt de sidste gaver, bagt julekager, gået lange ture, købt og pyntet juletræ.
Vi er klar til jul og klar til baby lillebror. Amilia får her i december pakker i hendes julesok fra julemanden. Én af pakkerne ser i her, de fineste julehårspænder fra Milledeux. Hver og en er helt unik og yndig. På dét her punkt føler jeg mig enormt heldig over at have en pige, for det er altså enormt hyggeligt at sætte hendes hår med fine elastikker og spænder. Især fordi Amilia selv er vild med at have forskellige frisurer.